Låt oss berätta om vår idé för Sveriges snabbaste och bästa tekniknyheter

Från sajten:
image

Vi på Teknikveckan har en galen idé. Låt oss bli störst, bäst och vackrast tillsammans!

Teknikveckan är inte ett nytt projekt, det har funnits i någon form i över 10 år. Det började som podcasten Macradion och har både existerat som papperstidning om Apple, som ett Mac-community vid namn All om Mac som sedan blev Array innan projektet lades i vila under några år med endast sporadiskt släppta podcast-avsnitt då och då.

Årsskiftet 2017 började det röra på sig igen då vi behövde någonstans att lägga upp våra, på den tiden, rätt styltiga video-inslag. Sakta men säkert drog sajten som nu bytt namn till Teknikveckan.com igång igen ihop med podden och YouTube-inslag som blev allt mer genomarbetade. Sedan dess har vi lyckats bli både Sveriges största YouTube-kanal inom konsumentteknik och smarta hem och vad vi vet även den största podden på samma ämne.

Men det redaktionella på Teknikveckan.com då? Vi har aldrig lyckats riktigt där, vi har helt enkelt inte resurserna att hävda oss mot våra kollegor i branschen som har flera heltidsanställda. Vi har emellertid lyckats utveckla en av de snabbaste plattformarna, och kanske även den snyggaste också. För det är ju precis där vi vill vara, vi vill vara snabba och visuellt tilltalande. Det skall vara roligt att besöka Teknikveckan, det skall inte vara irrelevant reklam som skymmer texten eller klipper av den mitt i, men vi vill ju så gärna leverera nyhet efter nyhet dagarna i ända.

Så till vår idé, vore det inte makalöst häftigt att crowd sourca en svensk tekniknyhetssida? Ni är just nu 11 400 prenumeranter på YouTube, närmare 3000 som lyssnar på podden, snart 10 000 personer i både Teknikbubblan och Applebubblan på Facebook samt mellan 10 och 20 000 besökare på Teknikveckan.com och bubblan.teknikveckan.com varje vecka. Även det minsta bidraget från så många personer kan skapa så många möjligheter totalt sett!

Vi har redan idag en Patreon-kampanj för ändamålet. Ett första steg är att samla ihop 400 dollar i månaden vilket gör att vi kan avlöna skribenter som skriver två kvalitativa tekniknyheter per dag, nästa mål är 600 dollar i månaden för tre inlägg per dag och så vidare. Detta utöver vad vi själva hinner med att skriva så klart.

Hur låter det? Kommentera gärna om du har några funderingar, annars är det bara att klicka dig in på Patreon för att se vad det finns för fördelar som patron utöver att vara med och skapa rolig framtid!

Till sist vill vi rikta ett alldeles speciellt tack till er som redan idag stöttar oss genom Patreon!

7 gillningar

Räcker det inte med ett bra forum? :slight_smile:

1 gillning

Antar att marknaden bestämmer det :slight_smile:

Jobbar du med teknikveckan eller har du ett annat jobb sidan om??

Mycket kvällar och helger, och tidiga morgnar på det här bygget :slight_smile:

1 gillning

Jag tror på youtube, alltså satsa också på ”gammal” teknik hur dom kan förnyas.
Stoppa in lite ram i en gammal MacBook och gör en 10-minutare på det och låt oss läsare få skriva artiklar som korrigeras igenom er och locka med att läsare skriver bidragande åt er.
Tekniknördar är högljudda som vill synas och höras.
Ge dom en plats :blush:
Annonser kommer komma med de höga siffrorna.

3 gillningar

Håller med :+1:

Vi tror också på YouTube. Fin idé om att göra något om att förlänga livslängden på datorer.

Generellt sätt är det svårt att få läsare att skriva, det är roligt i början sedan mattas det av.

2 gillningar

Tror på mer på satsningar på saker folk faktiskt har än sprillans nya prylar.
De flesta ser en recension av S20 ultra samma dag som den lanseras på MKBHD som fått luren en vecka innan osv.
Blir svårt att konkurrera mot dessa jättar.
Tips och trix med program/appar/skal/ställ och så förnya äldre prylar.

Kanske är så med läsare, tänkte att det kanske skulle locka fler att skriva en kort artikel om nyhetsgodis dom kommer över.

Förutom med Samsung och Xioami så får vi faktiskt produkterna oftast samtidigt som jättarna :slight_smile:

1 gillning

Angående YouTube:
Visst finns många jättar som MKBHD o.s.v, men ni är väldigt ensamma på den svenska marknaden. Jag hittade Teknikveckan via YouTube och vill se fler svenska recensioner på den plattformen. Sen skulle jag gärna se uppföljande filmer också, typ “Ett halvår med Symfonisk” eller liknande. Men ni gör ett grymt jobb, jag ser alla era filmer på YouTube – även de som innehåller produkter jag är totalt ointresserad av.

2 gillningar

Vad härligt att höra!

Ja uppföljning är bra, det kommer alltid massa smådetaljer som behöver lyftas upp vid lång användning!

2 gillningar

Recensioner på flaggskepp i all ära men vad JAG tror kommer generera tittare/siffror/läsare är att ta ”vardagliga Svensson-problem” som man kan läsa om på alla olika bubblor. Jag tror att guider/lösningar på vardagliga problem som folk stöter på titt som tätt kommer generera. Guiderna ang Google Home/Trådfri är klockrena. Kör på med lite mer sådant. Folk blir mer och mer nyfiken på tex hemautomation.

Exempel:

  • Hur man överför alla sina bilder från iPhone/android till dator…

  • Google Home tips/tricks

  • Hue tips/tricks

  • HomeKit tips/tricks

  • ”Apple genvägar”, hur man skapar, vad man kan skapa, tips mm

  • Tips på hur man bygger upp olika smarthem med olika system så som Google, Hue, HomeKit

  • Hur man skapar olika enklare automationer jag sitt hem

  • Hur man sätter upp Multiroom högtalare i grupper zoner med tex symfonisk, sonos med Google Home eller AirPlay

  • Vilka system som går att kombinera på olika plattformar

  • Lite mer high-end guider i tex SmartThings, webcore, HomeAssistant mm kanske ”hur kommer jag igång” ”min första automation” ”utveckling av automationer” mm mm. Hur man kan få en rörelsesensor att sätta på musik tex osv.

  • produktrecensioner som ej är telefoner/plattor som tex dammsugare, luftrenare, hörlurar, fläktar precis som ni gör! Bra jobbat

  • kom-igång-guider på olika produkter, vad behövs, varför, vad behövs det till. Tex Sonos, att bara knalla ner o köpa en högtalare funkar, men sen finns bryggor, Wi-Fi booster för systemet tex…

Svårt att peka på direkta topics just nu, men tror folk i allmänhet är nyfikna på lösningar guider på problem de själva ställs/har ställts inför och kan relatera till. Dvs kanske egentligen tråkigt, men många fall av frågor kan ju liknas med enkla support-frågor. Men hoppas ni förstår lite med vad jag menar.

Kanske lite mycket inriktat på just ”smarta hemmet” men tror mitt budskap har gått fram (hoppas jag). Istället för bara toppnyheter mm så lite mer familjärt, vardagliga problemlösningar. Sorry för långt inlägg :wink:

4 gillningar

Du har absolut rätt, guider lockar mer än recensioner av mobiltelefoner - hur populära de än är.

Problemet är att riktigt bra guider kräver enormt mycket resurser - både när det kommer till text och YouTube - men det är där målet ligger. Vi pratar dock att vi behöver en omsättning på kanske 100 000 kronor i månaden för att klara det (Utan att ta genvägar, vem som helst kan lyckas med vad som helst om genvägar tas men då drabbar det trovärdigheten och kvalitén).

vänligen
/Peter

Syftade på ”Apple Shortcuts”. Ändrat inlägget

hahaha, ja jag svarade inte alls på det utan det var mitt eget resonemang om att det krävs enorma resurser att göra det så bra som vi vill - utan att ta genvägar i form av missa viktiga detaljer eller bara göra det allmänt dåligt.

Aha då är jag med :joy::+1:t3:

Allt handlar inte om Apple vet :sweat_smile:

Haha inte? Nä, kunde varit tydligare jag vet haha. Vet att det är mkt jobb med guider och kom-igång, ”ta saker ett steg längre” inslag. Men tror det kommer ge mer på sikt. Men så klart att det kostar. Men för att inte bli en ”stel teknik-nyhets-sajt” i mängden så tror jag sådana inslag är nödvändiga och välkomnas. Frågan är ju bara hur man går tillväga. ”Draknästet?” Be om pengar hos investerare? haha har ingen aning om hur sådant här kan tänkas finansieras :wink:

Haha, ja vi försöker ju med mikrofinansiering ovan - planen är om vi får en relevant tekniknyhetssida skapar det så många sidvisningar att vi med hjälp av de intäkterna kan satsa på guider och kvalité :slight_smile:

Men också att en webbsida som klarar sig utan att jag och Thor lägger ner så mycket tid på den frigör tid för oss att satsa på mer tunga saker så som det du föreslår.