Ljud från skivspelare i lägenhet utan bredband

Kan man få den samlade bubblekompetensen på nedanstående delikata problem?

Bakgrund:
Lägenhet utan bredband men med 4G-uppkoppling med begränsad datamängd per månad. Har skivspelare och vinylplattor i massor. Har förstärkare Som klarar skivspelaren men saknar lämpliga högtalare.

Vad kan vara lämpligt att satsa på för högtalare? Alla som kräver någon form av wi-fi som käkar data är inte intressanta. Vill gärna ha möjlighet att spela både från skivspelaren och ibland från mobil/padda. Förstärkaren har 3,5 mm ingång vill jag minnas.

Just nu lutar jag åt att köpa vanliga högtalare till skivspelare/förstärkare och kanske något separat typ Sonos för att kunna köra ljud från mobilen. Men hur fungerar Sonos i praktiken för detta?

Vad jag egentligen försöker göra inser jag nu är att för mig själv och frun motivera ett Sonos inköp :slight_smile:

Sonos move kanske ?..

Fattar jag rätt här så pratar vi om en helt vanlig HiFi-anläggning. Då kan köpa vilka passiva högtalare du vill. Billiga låter dåligt, dyra låter bra. Vill du ha tips i en viss prisklass är jag ganska vass på sådana råd. Älskar att andra köper HiFi…:sunglasses::sweat_smile:

Hur du ska få in signalen från mobilen är nästa steg. Det beror lite på ingångar i förstärkaren. Det måste kollas så att du vet att den kan ta emot från streamern. Här är en bra och billig(?) streamer: Streaming - HiFi Klubben

Edit: kom på att ovanstående bygger på WiFi. Här är en ren blåtand: Streaming - HiFi Klubben

1 gillning

Själv tycker jag att blåtand är rätt värdelöst/krångligt att streama genom. Har haft ett par blåtandshögtalare och det passar inte mig. Blåtand funkar i hörlurar och i bilen, hemma föredrar jag att köra genom nätverk.

För mig som använder Android tycker jag att Chromecast är riktigt bra - märkligt bara att Google dödat Chromecast Audio. Med Chromecast kan man streama det mesta, de flesta appar har stöd. Dock har många streamers/“smarta” högtalare bara stöd för Spotify Connect, vilket gör att man blir låst till Spotify Premium. Även om man kör Spotify kan man ju vilja använda andra tjänster i framtiden eller som komplement idag. Har inte kört Sonos, men vad jag förstår är man låst till vad Sonos har lagt in stöd för i sin app?

Hur hade du tänkt köra Sonos utan WiFi?

Har en sådan här liggande oanvänd för närvarande:
https://www.denon.co.uk/uk/product/hifi/amplifier/pma710ae

Tar gärna emot tips på högtalare i prisklassen 4-6000 kr. (Vi pratar om ljud i en lägenhet som för det mesta står tom, som har grannar och det är ganska lyhört.) Saknar som sagt bredband indraget.

1 gillning

Det var precis där jag fastnade :slight_smile: Om nätverkslösningen äter upp min 4G-surf är den inte intressant.

Just nu är jag inne på att skippa Sonos och gå på en ren hifi-lösning om inte någon säljer in någon annan produkt.

1 gillning

Är lite sugen på dessa högtalare:
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogtalare/bowers--wilkins-m-1-kompakthogtalare/

Åsikter?

2 gillningar

Väldigt bra skulle jag säga. Jag skulle just tipsa om B&W rent allmänt. Alternativet är ofta Dali. Typ dessa: Små högtalare - stativhögtalare

Vilken av de två är nog mest en smaksak. Jag skulle gå för Dali.

2 gillningar

En annan sak, om du ska kunna spela fr mobilen går det ju åt data hur du än gör. Om du inte tänker dig att ladda ned musik lokalt på telefonen eller Spotify när du är uppkopplade på WiFi på annan plats.

1 gillning

Jag tänkte försöka väva in den här godingen i ekvationen. Man kan spela upp från den via eget Wi-Fi som den står för till en iPad som är kopplad via sladd eller bluetooth till förstärkaren. Så inget 4G förbrukas i onödan :slight_smile: Eller Spotify offline såklart. Men det primära är att vinylerna kan spelas upp.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/lagring-minnen/harddiskar/extern-harddisk/wd-my-passport-wireless-pro-3-tb-med-kortlasare-och-wifi

1 gillning

Vill du pressa priset är dessa högtalare mycket bra för sitt pris: Små högtalare - stativhögtalare

Vill du gå upp i pris kan en Sub vara värt att tänka på. En billig(?) och bra: Baslåda för både filmljud och musik

En mkt bra till vettigt pris: Baslåda för både filmljud och musik

Båda dessa funkar till alla nämnda högtalare. HiFi världen är delad i synen(hörseln) på/av Sub. Men jag tycker ofta de tillför en dimension. Men det är klart, ibland är det klokare att ta pengarna sub kostar och lägga på bättre högtalare. Det är ju just där du är, vid nyinköp, klokt.

2 gillningar

@xms67 kan sina saker :slightly_smiling_face:
Har inget att tillägga utan att jag personligen gillar ljudet från Dali

1 gillning

Tack för svar och tipsen!
Ska kolla igenom och lyssna på dem hos HiFi-klubben när jag är åter i Stockholm.

1 gillning