Mobilförbud i skolan ger inte bättre resultat

Jag tycker inte jag kastar labels omkring mig, åtminstone inte sådana som inte hör till sakfrågan.

Kan vi nu sluta och diskutera dravel och istället diskutera sakfrågan, om det nu är av intresse för någon?

Antivaxxers = läskiga j*vlar som inte vaccinerar sina barn för de tror att läkemedelsindustrin är i en stor konspiration… Ungefär lika lobotomerat som att se George Soros som den store satan (vilket den feta moroten till president i USA och resten av alt-rightsvansen gör)

En slutsats man kan dra av studien är att då de flesta högstadieskolorna har infört förbud och det inte spelar någon roll om man har ett förbud eller inte för studieresultatet så behöver man inte göra något alls. Låt de som har förbud ha det och de som inte har fortsätta att inte ha det.

Så vad är det vi diskuterar egentligen?

Oh fy fan…de jubelidioterna.

1 gillning

Troll.

3 gillningar

Till er som inte tror att en mobil är störande: Varför tror ni att det är förbjudet att använda mobiltelefon när man kör bil?

Jag skiter i om det stämmer eller inte, det är ändå för jävligt!

…och det känns ju ruggigt skönt att en helt okänd människa (inte du alltså) just har placerat mig i samma fack som de stollarna… suck
Internet är så fantastiskt ibland.

2 gillningar

Alltid undrat vad dom menar med “Livets hårda skola” för dom flesta som skriver det har nog inte gått i den. :thinking:

1 gillning

Precis. Och han inledde sitt eget inlägg på samma sätt. @Arneby var möjligen kritisk till @carlsson’s inlägg och visade med sitt egna inlägg hur lätt det är att tycka till utan att veta vad hen snackar om. Sättet Arneby gjorde det på är inte smidigt då det kan misstolkas som att han tycker ett och annat om Carlsson. Men det bör vi inte utgå ifrån.

I grunden diskuterar vi dels att den brittiska studien som ligger till grund för många förbud inte nödvändigtvis stämmer på svenska förhållanden.

I andra hand diskuterar vi att det till och med kan vara så att mobilförbud har motsatt effekt, att IT i skolan blir ett stigma i stället för en tillgång.

Typ så :slight_smile:

1 gillning

Om jag dyker upp på jobbet utan mobil, då kan jag lika gärna gå hem. Och sitter jag på en föreläsning utan att stänga av ljudet så får jag sura blickar från föreläsaren och mina kollegor.

Så: jag anser att mobiler skall med till skolan och att elever ska utbildas i hur man hanterar dessa. Vet och etikett. Att man stänger av ljudet, antingen schemalagt eller efter behov på lektioner. Att man inte pillar med mobilen när någon pratar. Mobiler hör till vardagen och skolan är förberedande för vardagen.

Elever som inte kan sköta detta skall självklart inte få behålla telefonen i klassrummet. Skulle Kalle sitta bak i klassrummet och studsa sin basketboll i golvet blir ju av med bollen. Men ligger den i väskan så utgör den inget störande moment och får således vara kvar.

Problemet är inte mobilerna, det är att vi vuxna och pedagogerna inte lärt barnen hur de skall uppföra sig!

2 gillningar

Jag håller med dig, helt enig.

Problemet uppstår när det finns elever som gång på gång missköter detta, som hela tiden struntar i vad läraren säger och håller på med sina telefoner istället för att koncentrera sig på sina lektioner alt att det kommer samtal/meddelanden stup i kvarten som stör lektionen.
Det håller inte att läraren då vid varje incident ska behöva lägga tid på att tillrättavisa dessa elever för detta och därmed stjäla dyrbar tid från lektionen och andra elever.

Vissa skolor har skåp för telefonerna, där man måste lägga sin telefon innan lektionen börjar och det kan jag tycka verkar vettigt. Då blir det aldrig ett störningsmoment och läraren behöver heller inte lägga tid på att försöka ta ifrån en elev sin telefon.

Så är det på min dotters skola. Mobilerna åker i en låda på lektionstid. Ingen som klagar på det eftersom dom har iPads som arbetsredskap.

3 gillningar

Elever som struntar i vad läraren säger fanns det långt innan mobilerna.

Självklart men dessa är inte en del av denna diskussionen, om inte samma elever använder mobiltelefoner under lektionstid.

Exakt, perfekt. Inga problem att ha sådana produkter som redskap i utbildningen men det ska vara skolans produkter, inga egna mobiltelefoner utan de låses in, som du beskriver, i skåp.

1 gillning

Har du pedagogisk kompetens att bestämma hur läraren skall agera i klassrummet?

Har du?