Mobilförbud i skolan ger inte bättre resultat

Det var inte svar på min fråga.

  1. Jag har inte bestämt hur en lärare ska agera.
  2. Huruvida jag har dokumenterad kompetens för hur en lärare ska agera i klassrummet är inte av betydelse här, vi uttrycker personliga åsikter.

Svara på frågan.

Nope.

Märker att många som har en stark åsikt om detta verkar ha glömt hur det var när dom gick i skolan pre smartphone. Som att det inte fanns distraktions element redan då och att ni satt som tända ljus i klassen hela tiden koncentrerade.

Intressant diskussion, lite trist bara att det blir fullt kring som vanligt. Men så blir det väl eftersom alla vet bäst :wink:

Genuint nyfiken, ni som tycker mobiler är okej i klassrummet, hur ser ni på andra föremål? I min dotters klass förbjöds Pokemonkort eftersom barnen inte kunde fokusera på läraren och uppgifterna de fick.

Är en telefon mer okej eller mindre okej än tex Pokemonkort och i så fall varför?

Tror inte lägret att det skall vara ovillkorligen OK med mobiler i klassrummet finns.

Däremot är det många som anser att det skall vara upp till läraren att bestämma.

Kan dra en liten anekdot…

När jag gick i sjuan, tror jag det var i alla fall, så skulle vi få en ny klassföreståndare. Vår klass var ingen problemklass på något sätt alls utan en hel vanlig klass där det som i alla andra förekom störningsmoment till och från. Denna nya klassföreståndare hade varit kvarsittningslärare och det gick många rykten om honom men det vi visste var att han var väldigt sträng, att han kunde gå hårt åt elever som inte skötte sig. En hel del pekpinnar hade blivit smulor genom åren.

När jag väl gick ut högstadiet så önskade han oss alla lycka till och jag minns hur vi alla tänkte om honom när han skulle bli vår klassföreståndare, att alla på skolan var livrädda för honom. Då kunde jag istället konstatera att han var den bästa lärare jag haft. Han skulle nog idag anses jävligt sträng men det var kanonbra. Han höll ordning och var det någon som pratade trots han hade sagt till dem, eller skickade lappar eller annat där de koncentrerade sig på annat än lektionen så kunde han smyga upp bakom dem och smälla pekpinnen över bänken så man hoppade till, eller att man fick en rejäl tillsägelse. Samma lärare var den första att berömma om man var duktig och den första att hjälpa till om man bad om det. Han krävde dock att att man betedde sig som man ska, att man uppförde sig och agerade som man ska under lektionen…vilket är något man självklart kan begära från eleverna.

Hade avsaknaden av att generellt förbud mot mobiler på din skola hindrat honom i hans yrkesutövning att få ordning på er menar du?

Inte ett dugg. Då. Den givna orsaken var att ungdomarna hade inga mobiltelefoner då, de kom först några år senare. Svaret på din fråga om det hade utspelat sig idag - mycket möjligt. Det hade definitivt inte främjat hans yrkesutövning iaf.

Denna diskussionen handlar om att uppnå de bästa förutsättningarna för att eleverna ska tillgodogöra sig lektionerna och där har privata mobiltelefoner inget utrymme.

Men det är inte upp till dig att bedöma, det är läraren.

Det är mina åsikter, som jag yttrar i denna diskussionen. Ingens åsikter här har någon praktisk funktion i någon lärares yrkesutövning utan är just åsikter i diskussionen.

Jag tror vi alla är med på att de åsikter du yttrar är dina egna - och de åsikter jag yttrar är mina, och min åsikt är att det är upp till läraren att bestämma medan din åsikt här och nu är att det är du som vill bestämma hur det skall vara - dvs totalt mobilförbud i skolan.

Övriga metadiskussioner kan vi väl lämna därhän?

1 gillning

Det är DU som insinuerar det, inte jag. Det är DU som drar igång metadiskussioner, lägg inte det på mig.

Jag säger vad jag anser vara det bästa, sedan är det inte upp till mig att skriva regelboken.

Och jag säger att du har fel i sakfrågan - oavsett vem som skriver regelboken :slight_smile:

Hahahahaha, typiskt en sosse som dig :slight_smile: Tyck som mig för annars har du fel :slight_smile:

Du kan inte konstatera att jag har fel. Du kan tycka att jag har fel, det är en annan sak, men konstatera att jag har fel kan du inte göra. Se så, somna om nu och vakna sedan på rätt sida :slight_smile:

Ohh, men där kom ju epiteten som ett brev på posten, något som du i en annan tråd hävdade aaaaalllldrriiig sysslade med :slight_smile:

Du har ju fel även objektivt med tanke på att forskningen som hela det här inlägget handlade om säger att dina påståenden är direkt felaktiga.

Nej, jag klistrade inte på ett påhittat epitet. Du har själv sagt till mig att du är sosse. Inga konstigheter.

Forskningen verkar tudelad men oavsett anser jag inte att privata mobiltelefoner har en plats i ett klassrum. Det kommer aldrig att medföra något positivt utan kan endast dra koncentration IFRÅN lektionen.

Nej det har jag inte.

Nej den är faktiskt jättetydlig, detta är den som gjorts på svenska förhållande och den visar väldigt tydligt på sitt resultat.