Mobilt bredband

Kan du inte ha fiber?

Nej :sob:

Eller jo, men det kostar upp emot 100’

Hosta!

Köp en BobCat. :rofl::rofl::rofl:

Blir en bit att gräva från Lund ut hit :wink:

1 gillning

Du har inte funderat på att gå ihop med folk i bygden och starta en fiberförening för bygga ut fiber? Då kan ni få bidrag för det.

Jo men det ligger så utspritt här ute på landet så vi är för få och att nästan ingen annan är intresserad :neutral_face:

Tog med Xboxen till jobb och laddar ner alla spel här istället…

Trist, ni behöver inte vara så många för att det ska gå runt och det är Skåne så ni kan inte vara så utspridda.
Har ett ställe i västjämtland och där bildade vi en förening. Det är i en bygd med drygt 500 personer och som är lika stort som Blekinge. Blev väl drygt hälften som anslöt sig plus en hel del fritidshus. Slutkostnaden per abonnent hamnade på 18 000:- efter 50% bidrag. Anledningen till att det blev så pass billigt var att lokala elbolaget hade grävt ner fiberslang när de grävde ner elnätet som vi sen fick använda. Sparade oss 4 mil med grävande för stomnätet. Var väl ungefär hälften av stomnätet.

Mycket jobb dock med att fixa markavtal m.m. men värt det i slutändan. Områdena runt omkring oss gick för IP-only och där har det varit en hel del problem med förseningar.

2 gillningar

Föräldrarna fick också bilda förening, (Blekinge faktiskt) lite bidrag och tur med fiber som även här låg längs vägen efter nergrävning av elen så slutade kalaset på 18 000 här också.

Innan dess var det en sunkig ADSL på max 7 Mbit.

Innan fibern så var det mobilt bredband som gällde men det kom bara ett år innan fibern.
Före det då kunde man få 4MBits via trådlös länk som jag och några andra byggde upp drygt 10 år tidigare.

Så fiberpengarna förbättrar verkligen internetlivet för folk på landsbygden. Skulle aldrig få snabbt bredband annars.

Minst sagt!

bild

Jaha, då har jag testat. Fick idag hem Mobilt bredband ifrån Telenor. Och de piskar mitt internet jag har idag i Bålsta. Men trodde jag skulle kunna brygga routern jag fick med. Men tydligen går inte det med den mjukvaran som finns i den.
Någon som vet någon router man kan köpa så man kan brygga den?

Nice! 999kr/månaden skulle 1000/1000 kosta mig med Telia (kan inte ha nåt annat).
Betalar 499kr/mån för 500/500 nu…

Vilka jävla priser! 150 spänn för 1000/1000 med Bahnhof här!

Mm… drog ett mail till Bahnhof nu, telia sa att dom öppnat upp för andra att leverera vid årsskiftet så hoppas på ett glatt besked nu.

1 gillning

Men det priset måste vara en jävligt bra förhandlare bakom.
Jag bor i hus och har Bahnhof 250/250, betalar 399:-

Japp! Vi gick ihop i föreningen för att få ett bättre pris, innan så betalade jag som dig.

Håll er till ämnet och svara på min fråga! hahaha

Vad var frågan då?:nerd_face: