Mophie lanserar ersättare för AirPower

Från sajten:
Mophie lanserar ersättare för AirPower | Teknikveckan


image

AirPower fick aldrig se dagens ljus och många blev besvikna då de hade sett fram emot att kunna ladda sin klocka, iPhone och AirPods på en och samma laddplatta. Men nu har Apple börjat sälja vad vi kan kalla en ersättare till AirPower som är tillverkad av Mophie.

Formen på själva laddplattan påminner en hel del om AirPower men istället för att vara helt platt så har den en urgröpning där du kan placera ditt AirPods-fodral med stöd för Qi. Det finns även en dedikerad plats för Apple Watch och när den laddas går det även att använda Apples sängbordsläge som snabbt visar tiden om du slår lite lätt i bordet eller rör klockan. Längst till höger på plattan kan du placera din iPhone och ladda den trådlöst. Plattan kan ge en max effekt på 7,5W och priset ligger på 1 590 kronor hos Apple.

 

Om du inte äger en Apple Watch eller inte behöver en dedikerad plats för den så har Mophie även en platta som har plats för AirPods och en iPhone men på baksidan av laddaren finns ett USB-A-uttag om du skulle vilja koppla in och ladda ännu en enhet. I övrigt har den samma funktioner som 3-i-1-laddaren ovan och ger en maxeffekt på 7,5W. Priset ligger på 1 190 kronor hos Apple.

 

Dessa använder inte samma teknik som AirPower hade tänkt att göra där man överallt på Apples laddare kunde placera en enhet, men detta är helt klart en bra lösning om du vill ha en enhet som laddar alla dina Apple-produkter med Qi.

 

 

Är det den här jag ska ha?
Just nu ser det ut som ett skatbo bredvid sängbordet.
Jag har aw laddaren
Två lightningsladdar
En USB-C
En micro-USB

Kör på den här istället. Snyggare, billigare och du kan lägga dina enheter som du vill.

1 gillning

Nu vill inte jag förstöra stämningen med en fin laddplatta. Med tydligen ska trådlöst laddning göra batteriet sämre. Kör man med sladd så laddar batteriet upp till 100% slutar sen ladda och ligger konstant på 100%. och allt är frid och fröjd. Kör man trådlöst så är laddningen inte lika jämn utan ligger och pendlar mellan 99,5% isch till 100% vilket påverkar batteriets livslängd. Så ska man ladda med en ladd-platta så ska man ladda till 100% och sedan tabort telefonen. Så inte över natten, utan tex på ett skrivbord, där man aktivt kan lyfta av telefonen. Lyssnade på en riktigt nördig och information podd avsnitt av Apple Insider.

Mest optimala (läses vara riktigt nördig) är att ladda till ca 85% och ladda igen vid 15% - 20%.

IOS 13 löser biffen på laddfrågan vettu :wink:… men ja håller dock inte med om att de skulle slita mera på batteriet med qi laddning , många här ungtuppen kör enbart qi o de åldras inte fortare för de , så de är lugnt o köra de skulle ja säga :cowboy_hat_face::+1:t2:

1 gillning

Ok, gött! Vad har Apple hittat på i iOS13?

Sweet! iOS 13 Introduces New 'Optimized Battery Charging' Feature - MacRumors

Där har du de ja ! Japp de där e kalas !!

Utan att veta något så är det nog på marginalen, det är lite samma sak med snabbladdare, batterier vill ju inte laddas allt för snabbt men i slutändan har vi nog bytt mobil innan batteriet är kasst oavsett :slight_smile:

1 gillning

Jag har faktiskt kört 100% Qi-laddning sedan iPhone X kom och har inte märkt någon skillnad alls, så det är nog väldigt marginellt :slight_smile:

2 gillningar

Yep, märker ingen skillnad heller. Kör Qi på både min iPhone och Samsung.

1 gillning

Gillar att Sony i sin senaste xyz-mobil eller vad dom nu heter laddar långsammare över natten. Själv har jag en gammal microUSB-laddare med USB-C-adapter, när jag stoppar i sladden brukar det stå att telefonen är laddad om 3-5 timmar istället för 1,5 med medföljande snabbladdare :smiley:

1 gillning

Kört QI sedan de kom, på min MAX har jag endast kört QI och har fortfrande 100% på batterihälsan… köpt på releasedagen…

1 gillning

Hade 100 % för ett par veckor sedan. Nu har jag 99 %. Ett tecken på att det snart är dags för en ny iPhone.

2 gillningar

Tur de sep snart så vi får ”vaska” :joy::+1:t2:

Har du inte använt din alls… :wink:

Den kommer dö innan eventet!

Qi näädu - men när de laddar 18w + då kanske ja kommer prova :joy:

Går ju rätt snabbt idag… :love_you_gesture:t2:

Javisst … lite snabbare än org laddaren iaf :joy::zipper_mouth_face:

1 gillning