Nintendo-emulator har släppts till iOS

Från sajten:
image

En ny emulator har släppts till iOS och den här verkar få bli kvar i App Store – om inte Nintendo lyckas stoppa den vill säga.

Apple har nyligen börjat tillåta spelemulatorer i App Store och en av dessa drogs tillbaka efter att ha varit en nästan exakt kopia av en annan emulator. Det var utvecklaren Riley Testut som ligger bakom GBA4iOS som hävdade att den nu borttagna iGBA-appen var en kopia av hans app. Nu har Riley Testuts nya emulator – Delta – blivit tillgänglig till iPhone.

Europe’s coolest alternative app marketplace is HERE!

Introducing AltStore PAL — an Apple-approved version of AltStore exclusive to the EU

Download now from our website for just €1.50/year (+ VAT) 🇪🇺 https://t.co/3ZfYbq4QNU pic.twitter.com/D5cbkWhi7l

— AltStore.io (@altstoreio) April 17, 2024

Delta är efterföljaren till GBA4iOS och har stöd för Game Boy Advance, NES, SNES, Nintendo 64, Game Boy Color och Nintendo DS-titlar. Appen erbjuder funktioner som tredjeparts kontroller, snabbsparande, fusk-koder och datasynkronisering via Google Drive eller Dropbox. Den har även lokalt flerspelarläge för upp till fyra spelare. Det är viktigt att notera att användare måste skapa ROM-filer från de spel de lagligt innehar för att hålla sig på rätt sida av lagen i Sverige.

Med det sagt – användare utanför EU kan ladda ner Delta direkt från App Store, medan EU-invånare kan installera appbutiken AltStore PAL som också erbjuder Testuts andra app – Clip. AltStore PAL kostar 1,50 euro per år, vilket täcker Apples avgifter för nedladdning av appbutiker samt betalningshantering.

Via: Engadget

2 gillningar

Laddade precis ner och testade Zelda. funkar klockrent :slight_smile:

1 gillning

Även Tetris rullar på fint!

2 gillningar

Det var också ett marknadsföringsknep att inte släppa den i Europeiska App Store för att i stället samtidigt få folk att ladda hem AltStore i stället.

Dels det. Men också att han förlorat ekonomiskt på att ha det i båda butikerna enligt Apple’s regler.

1 gillning

Det finns ett Nintendo DS spel som heter Big Brain Academy, man gör lite olika tester så får man reda på vad ens hjärna väger.

Min fru som jobbar med riktiga tester säger att dessa tester inte är helt olikt hennes material. Vikten på ens hjärna är såklart bara en poäng hur bra man presterade.

Kul att köra hemma å se vem som är smartast. Vem som vinner hos oss behöver vi inte prata om. :sweat_smile:

Krävs lite brain för att få igång det i Delta fast allt är bara en googling bort.




Från sajten:
image

Två Nintendo-emulatorer har släppts till App Store – och båda försvann under de första dygnen.

Nintendos rykte om att vara snabba med att skicka advokater när någon använder deras gamla speltitlar är välkänt. Den första emulatorn som blev tillgänglig förra veckan, togs ner efter påtryckningar från utvecklaren Riley Testut när det uppdagades att det var en kopia av hans app. När Riley Testut sedan lanserade sin egenutvecklade Nintendo-emulator – verkade det som att den skulle få stanna.

Men även Testut gav vika för nervositeten och tog bort appen från App Store, vilket han meddelade i Macrumors forum. Nintendo har tidigare hotat med stämning när emulatorer har försökt etablera sig på stora plattformar – exempelvis Dolphin Emulator till Steam. Riley Testuts Nintendo-emulator finns fortfarande kvar till iOS genom hans egna appbutik Altstore PAL för oss i EU.

Via: Engadget

Får inte emulatorer vara i AppStore för oss europeer? för resten av världen finns väl nu emulatorer i vanliga AppStore?

Jag är ingen stor fan och fragmenterade app stores, och vill helst inte behöva ladda ner en massa (ja nu finns det en, men jag är säker att det kommer vara många i framtiden). Och ännu mindre om det kostar pengar.

Jo det får de men Delta och Altstore har samma utvecklare så jag antar att han ville köra utanför Apple just på grund av detta.

Jag tror Nintendo behöver släppa en egen emulator nu, fullt med gamla spel för 25-30 kronor att köpa smidigt och enkelt.

1 gillning

Ahhh just det.

Testut är väl han bakom Delta (och AltStore). Den emulatorn är väl kvar, iaf i resten av världen. I EU finns den i AltStore.

Det hade varit guld. Egen emulator och egen handkontroll som man kan koppla runt telefonen.

Ah en miss av mig.
Den försvann bara i amerikanska App Store.
Tack för rättelsen :heart:

Så även om Apple får för sig att Delta inte ska få finnas så kan de inget göra i EU då det distribueras via AltStore?

Ah visste inte att det var samma utvecklare. Då väntar jag nån vecka, kommer säkert komma andra emulatorer i vanliga AppStore.

Ja det vore perfekt! Känns som bästa sättet att tjäna lite $$$ just nu? Man behöver inte kunna köra alla hundratals spel som finns, men t.ex. 20 mest populära NES spelen för 20 kr, en annan app med 20 mest populära SNES spelen för 20 kr, etc.

Nintendo kommer ta betydligt mer betalt än så tror jag :slight_smile:

1 gillning

Nintendo har sin online tjänst på Switchen där man får tillgång till en himla massa NES, Snes, N64, Gameboy, Gameboy Advance & Sega Genesis fast inte alla spel. De släpper fortfarande ”nya” titlar för lite då och då.

Allt är inte gnäll utan en bra grej är att de släpper officiellt hackade versioner av sina gamla klassiker som Zelda 1 &2, Metroid , Kid Icarus m.f där man får en maxad gubbe från början. Spelen då var ju betydligt svårare än dagens så det e väl för att kidsen inte ska tröttna.

Skulle de släppa en egen emulator till iOS skulle de ju konkurrera med sig själv så det tror jag inte kommer.

Eller så skulle de bredda sig själva. Nintendo online för en månadskostnad på 30kr, och tillhörande handkontroll för 900 kr.

De nyaste spelen kan de ha kvar på senaste konsolen, där de också erbjuder Nintendo online.

Eller att de släpper en egen butik i EU.

Underbart! Blir att skaffa till iPaden :partying_face:

1 gillning

Vilket Zelda är det? :heart_eyes: