Podd: Så hemautomatiserar proffsen - Med Isabella Gross Alström

Från sajten:
https://teknikveckan.com/podcast/podd-sa-hemautomatiserar-proffsen-med-isabella-gross-alstrom/

I veckans Teknikveckan special bjuder vi in Isabella Gross Alström, admin för institutionen Svenska Hemautomatiseringsgruppen på Facebook och expert på Home Assistant, kanske den populäraste plattformen för de som vill ha total kontroll över sitt smarta hem.

Vi får reda på hur Isabella Gross Alström tar hjälp av automatisering både när det kommer till katternas och tvättstugans behov. Vi pratar även hur du kommer igång för att använda Home Assistant och hur du överlever strömavbrott utan att behöva göra om alltihopa.

Detta avsnitt bjuder på smarta hem både högt och lågt och vi tror att det finns någonting för alla oavsett hur långt du har kommit självt.

Du hittar podden på bland annat iTunes, Acast och Spotify!

Älskar du det vi gör? Klicka dig gärna vidare och gå med i vår Patreon så vi kan fortsätta göra härliga produktioner framöver!

Följ oss också på:

Jag är tvärt emot esse och thor, har massor med custom-scriptad automation (Ej klipp och klistrad :D), men ingen röststyrning. Måste ta tag i det där en vacker dag. :smiley:

tror inte GH har stöd för östermalmska?

1 Like

Inte provat faktiskt. Men det är mest sje ljud som skiljer. Som Skönt blir Schönt osv

1 Like

Intressant lyssning men Home Assistant är inget för oss som gått över helt till iOS. Vi köper ytterligare en hubb och ställer upp i raden av hubbar som fungerar med HomeKit.

Nu har jag ingen koll på deras lösning men kan inte tänka mig du kan customisera lika mycket i en Apple produkt som du kan i valfri z-wave hubb. Det är liksom inte Apples Signum

Ska bli intressant att lyssna på, har snöat in mig på Homey pga enkelheten och möjligheterna med den.

Jag vill ”customisera” så lite möjligt. Ser fram emot det smarta hemmet som bara fungerar utan att jag behöver ställa in särskilt mycket – att det lär sig mina vanor.

1 Like

Jo, fast idag får man kavla upp armarna för att få det. :wink:

Vid IR Blaster diskussionen kände jag direkt att vi har en person som har koll.

Hass.io funkar också fin fint om man kör virtualbox…Den kör jag.
Det är det lättaste sättet att få igenom allt tycker jag. Sedan kan man migrera den till andra servrar. Och ha redudant HA server.

1 Like