Problem med Ikea symfonisk

Sonos-högtalarna kan kontrolleras via Google Assistant från en annan högtalare och kommer med tex med i Google Home-ekosystemet den vägen.

Däremot har de ingen chromecast inbyggt och har inte riktigt samma möjlighet att styras som äkta Google Home-högtalare.

Jag har gjort en video på detta här från 3:40 in i videon.

1 gillning

Samma sak som jag länkade till enkelteknik.se om jag förstår det hela rätt?

”Clusterfucket” står väl ändå Sonos för som inte har Google cast?

Finns väldigt många hjälpsamma människor när det kommer till dessa frågor i forumet.

Fast förr eller senare så kommer du att stöta på någon som säger att du skall kasta ut trådfri och gå över till Philips hue. De behöver du inte lyssna på :wink:

6 gillningar

Haha ah att de inte redan dykt upp. Eller att de säger symfonisk är en skit högtalare osv, vilket de inte e för de pengarna :wink:

Yes, såg inte länken innan jag svarade.

Delvis, Google hade inte behövt ha annorlunda gränssnitt för den funktionen.

Hej
Jag har som många andra problem med Ikea Symfonisk att den tappar kontakten, extremt irriterande.
Jag har en äkta Sonos One och två Ikea Symfonisk.
Sonos One på Wi-Fi och Symfonisk anslutna med kabel via powerline-adaptrar (nätverk över elnätet)
Sonos One - Vardagsrummet (funkar bra)
Symfonisk nr 1 - Altanen (funkar bra)
Symfonisk nr2 - Köket (tappar kontakt ofta)
Jag har testat fabriksåterställning och även bytt plats på Symfonisk nr 1 och 2, felet kvarstår.
Fattar inte vad som kan vara fel.
Båda är ju nätverksanslutna (via powerline-adaptrar).
Varför tappar den i köket kontakten, det verkar ju inte bara fysiskt fel på den högtalaren eftersom felet är kvar i köket även efter jag bytt plats på altan-kökshögtalaren.
Fattar ingenting.
Är det någon som har tips enhet lösning så mottages det extremt tacksamt.

Måste du använda powerline, funkar det inte på wifi?

Har aldrig problem hos mig, 6 högtalare och alla på wifi.

1 gillning

Alltså jag börjar med Wi-Fi men eftersom den tappade kontakten hela tiden så tänkte jag att det var någon radioskugga eller annan störning. Så då kopplade jag in med nätverkskabel men felet kvarstår.
Jag kan för mitt liv inte begripa vad det beror på.

Tror inte du skall använda Powerline. Det är inget som Sonos högtalare gillar. Koppla en av Ikea direkt i routern så borde problemet försvinna. Jag hade liknade problem som försvann när jag kopplade en av mina Ikea till en Asus mesh enhet.

Ingen som har problem med att Symfonisk helt plötsligt kräver kod för AirPlay?

Du har inte råkat slå på lösenord i hem-appen för AirPlay?

Kollade nu, men det var av. Har haft så en gång innan och det enda som hjälpte var en ominstallation

Hm, ok värt att prova. Tack för tipset