Så här låter ljudet av en elbil

Från sajten:
https://teknikveckan.com/bilar/sa-har-later-ljudet-av-en-elbil/


image

I dag 1 juli 2019 så träder EU direktiver kring att elbilar och laddhybrider som kör under 20km/h ska göra ett ljud.

Utöver ljudet från däcken mot marken så är elbilar näst intill ljudlösa. Det positiva med detta är en tystare stadsmiljö men det kommer även med nackdelar. Gångtrafikanter och cyklister har svårare att lokalisera och upptäcka bilarna vilket kan öka risken för olyckor och enligt forskare så är det 40% större risk att bli har påkörd av en elbil än en fossilbil.

Alla bilar som säljs efter 2019 måste ha ljudsystemet inbyggt och bilar som redan sålts behöver tas in för eftermontering.

Nedan kan ni höra hur ljudet av elbilar ska vara.

New regulations will require all new electric vehicles to feature a warning noise to alert pedestrians and cyclists.

🎧listen to the warning noise below⬇️ pic.twitter.com/EO6JPK0QUg

— BBC Radio 5 Live (@bbc5live) June 30, 2019

Via: BBC

Via: The Guardian

Detta är den dummaste lagen på länge.

4 gillningar

Usch !

2 gillningar

Eller så kan ju folk sluta glo i deras mobiler medans dom går, så missar dom inte att de kommer en bil…

4 gillningar

Varför så negativ till att bygga bort olycksrisker?
Vilket är lättast - att förändra folks beteenden (att vara allmänt ouppmärksam och att lita på hörseln) eller att montera en teknisk lösning?

För att vetenskapligheten i detta bör ifrågasättas! Forskningen som länkas till (som jag tyvärr inte kan få upp studierna på) ser rätt tunn ut vid en första anblick. Men från ganska solid forskning vet vi att oljud från vägar höjer folks blodtryck - vilket ökar risken för bland annars hjärtinfarkt och stroke. Överfört på stora populationer kan det betyda att införandet av konstgjorda ljud på elbilar i praktiken skadar fler än det räddar. En utav de bästa sakerna med elbilar är ju att de är så tysta! Jag tror man så småningom kommer få backa på detta beslut - det bör ju gå att på teknisk väg lösa varningen av fotgängare mycket smidigare.

6 gillningar

Trodde man köpte elbil för att dom var just tysta … :man_shrugging:t2:

:+1:t2::+1:t2:

1 gillning

Jo jag känner till forskningen om trafikbuller, men vad jag minns tror man att största hälsorisken är det lågfrekventa bullret. Det ska vi inte införa mer av! Och när det gäller biltrafik så skapas buller främst vid hastigheter över 30 km/h, mer ju högre hastighet och förskjutning mot högre frekvenser vid högre hastighet.

Det saknas säkert ordentlig forskning om att införa syntetiskt ljud på elbilar mellan 0-20 km/h, men man har vågat ta en lag ändå, så kan man göra ibland. Jag tror att om elbilar ger ifrån sig ett väl avvägt varselljud för närmast omgivande trafikanter i de täta trafiksituationer i låga hstigheter det är fråga om så överväger nyttan eventuell risk med ökat ljudbuller. Ljudnedskräpningen sker inte i de trafiksituationerna. Men som sagt, detta är min magkänsla och tro, jag har inte forskat…

Jag har ett exempel där jag som bilist tror jag skulle uppskatta att bilen har ett varselljud. I Göteborg har vi vissa gator i innerstaden som betecknas som “gårdsgator” (gångfartsområde). Där får bilarna smyga fram på fotgängarnas villkor. Det är inte socialt ok att tuta sig fram :slight_smile:
Jag kan bara inbilla mig att jag med en elbil på en gårdsgata i stort sett får peta folk i knävecken med stötfångaren för att komma fram. Ett diskret varselljud underlättar för alla.

2 gillningar

Trodde dom skulle va tysta, varför bygga in ett ljud som inte ens finns… låter fel…

Detta gäller kommunikation. Ljud är en kommunikationsform vi människor förlitar oss oerhört mycket på. Den fungerar i bakgrunden och tillåter oss att hålla uppmärksamhet även på det vi inte för tillfället tittar på. När det i framtiden gäller självkörande bilar kommer de dessutom behöva utrustas med klokt uttänkt ljuskommunikation, för att ersätta den kommunikation som idag sker med ögonkontakt mellan förare och omgivning.

Dessutom finns det de med svag syn som måste förlita sig ännu mer på ljudet. Naturligtvis ska varselljudet som vi bygger in i bilar för dessa täta trafiksituationer vara väl avvägt i styrka och behagligt. Fördelen jämfört med motorbilarnas ljud finns ju kvar, vi gör bara ljudet till något bra i människans tjänst, inget annat!

Så jävla efterblivet. Det är inte alltid rätt att slå ut darwin

2 gillningar

Man skulle kunna ha en vattenkanon monterad på bilen. Och AI som upptäcker en ouppmärksam gångtrafikant som är på väg ut i trafiken utan att se sig för.

1 gillning

Idag träder också rökförbudet ikraft. Så vi får en bra lag och en dålig. Oh well

Svårt för blinda att upptäcka en tyst elbil så det är inte bara för de som har näsan i en smartphone.

2 gillningar

Övergångställen låter när det är grönt. Och en person som blind som indikerar den ska gå ut i gatan löper nog liten risk att bli påkörd

Jag förstår inte teknikfientligheten som florerar på detta forum :wink:

En AI som sprutar vatten är fan inte teknikfientligt :stuck_out_tongue:

1 gillning

Ok, du får börja lobba så det införs som lag :smiley:

När elbilar är standard och stadsbilden låter som en scen hur star wars pod racing kommer de nog Backa på denna

Vi kan också passa på att förbjuda hörlurar utomhus. Lätt löst är att lagstifta att hörlurar emitterar 10000V stöt ifall utomhusmiljö detekteras. Behöver också låsa in de döva. Fotboja finns redan. Klart vi ska använda teknik för det här.

1 gillning