Smartplugs från IKEA får HomeKit-stöd även i Sverige

Från sajten:
Smartplugs från IKEA får HomeKit-stöd även i Sverige | Teknikveckan




IKEAs utrullning av Homekit-stöd för de strömkontaterna i Trådfri-serien har kommit till Sverige. Detta rappoterar flera användare i vår grupp Homekit-bubblan på Facebook.

Allt du behöver göra är att gå in i Trådfri-appen och söka efter uppdateringar så kommer Gatewayn få uppdateringen.

Du måste ha IKEAs egna Gateway för att det skall fungera, det går ej med exempelvis Hues.

Tack till Tobias.

2 gillningar

Äntligen!

Såååå efterlängtat😍

Om någon skulle missat det så kan man trycka länge/hårt på sin Smartplug i Home-appen och ändra typ från eluttag till lampa. På så sätt kan man be Siri att tända/släcka enheten istället för att sätta på/stänga av. Känns mer naturligt med just lampor.

1 gillning

Tryck på lampasymbolen så kan du välja vilken sorts lampa också

3 gillningar

Coolt! Visste jag inte.

1 gillning

Ahh bra tips! Hade ingen aning om att man kunde ändra själv!

1 gillning

Nu har den uppdaterat i över två timmar. Kanske dags att starta om huben…

Haha ja det låter som en klok idé! Ska inte ta mer än 5-10 som max!

Fjärren som inte vill enligt aen. Får kolla så att den har batteri. Man använder ju aldrig den :smiley:

1 gillning

Jodå den har batteri… orka nollställa och lägga in allt igen. Suck :worried:

Såg att även mina fjärrkontroller fastnat. Allt annat är uppdaterat. Jag har dock aldrig använt dom till annat än att lägga in lampor i systemet. Så är det något att ens bry sig om?

Skam den som ger sig. Den uppdaterade tillslut. Startade om huben pch väntade ut den :smiley:

2 gillningar

Great!

Snygg hur alla lampor och enheter bara ligger i en stor klump och inte grupperade på rum eller dylikt. Lättanvänt

De är grupperade men inte i den vyn.

Okej, i ärlighetens namn använder jag nästan aldrig appen, utan via knappen på väggen eller via automation som när man går hemifrån eller när projektorn startar

Japp lite så.

Har uttaget bara på/av-funktion eller kan man dimma med det?

No dim!

1 gillning