SpaceX skickar upp sina internet satelliter i rymden

Det där är ju en "vill ha"-faktor bara det! :grin: Återkommer med en rapport när jag fått leveransen och parabolen är uppe

3 gillningar

Inatt verkar det ha varit ett globalt avbrott med Starlink , mitt låg nere mellan ca 01:30-03:00
Skönt att det inte hände dagtid :stuck_out_tongue:

Tjenare!

@Esse var här och gjorde en video när vi satte upp Starlink. Har kommenterat i tråden för videon där du kan få lite mer info.

För att sammanfatta det är jag riktigt nöjd. Brukar ligga på runt 200mbit ner med peak på lite över 300mbit

Videon hittar du här:

3 gillningar

Nöjd kille har fått hem sin parabol och installerat den på taket! Väldigt okomplicerad installation.

I appen visas inga hinder, vad lite orolig att grannens höga granar skulle skymma sikten men icke.

Helt klart bättre bandbredd än tidigare då jag kunde mäta 10-30 Mbps på 4G. Tradeoffen är latensen som är något högre nu.

Appen visar mååånga (korta) avbrott pga nätverksproblem. Ingenting jag märkt hittills men då har jag bara streamat film, surfat, haft teamsmöten etc.

Summa kardemumma så är jag hittills nöjd! Jag skaffade en extra Starlink router som jag använder som mesh-nod. När jag flyttade till huset så gjorde jag mig av med min speldator på grund av dåligt internet men nu fick jag feeling och väntar på delar så att jag kan sätta ihop en ny :grin:

Latensen på 4G låg runt 30 ms, nu 50-60 med enstaka spikar på runt 100ms. Helt klart värt att gå från 10-30 Mbps till 200+ trots den högre latensen.
Appen visar som sagt många avbrott som jag hittills inte märkt av men ska testa lite onlinespelande så småningom för att se om det funkar.

9 gillningar