SpaceX skickar upp sina internet satelliter i rymden

Från sajten:
SpaceX skickar upp sina internetsatelliter i rymden | Teknikveckan


image

SpaceX har som plan att ha satelliter i rymden som ska förse oss här på jorden med internet. Nu är första delen av projektet igång. De har nu skickat upp 60 stycken av sina Starlink satelliter från sin Falcon 9 raket som startade från Cape Canaveral i Florida igår torsdag. Efter att placerat ut satelliterna så landade raketen 9 minuter senare i Atlantiska oceanen på SpaceX plattform ”Of Course I Still Love You”.

Via: Mashable

1 gillning

Från sajten:


Starlink har börjat levereras till svenska kunder i södra Sverige.

Gränsen går någonstans söder om Varberg, Kinna, Nässjö och Vimmerby. Starlink utlovar dock täckning i hela landet inom en snar framtid.

Priset börjar strax norr 6 900 kr. Månadskostnaden är 1 079 kr per månad. Det är ingen bindningstid. Önskar du använda det på campingen eller på annat sätt flytta runt den blir det något dyrare. 1 379 kr kronor och då heter den Starlink RV.

I våra tester har vi kommit upp i hastigheter någonstans mellan 100 och 200 Mbit per sekund. Däremot är svarstid upp emot 80 ms. Det är något högre än vad de tidigare utlovat. Det beror dock på satelittäckning.

Starlink beställer du via Starlink.com. Tänk på att vissa tillbehör skickas i från USA och därmed tillkommer skatter och avgifter.

Nu? Jag fick min i november?

1 gillning

Vad är fördelen med detta framför ett billigare mobilt abonnemang?

Se videon!

@Marcus_Attefors Har du något du vill dela med dig av inför hela klassen?

@jite Det finns inga fördelar jämfört med ett mobilabonnemang om du har godtagbar täckning.

1 gillning

Vad får du för hastigheter på din?

80-200.

Gäller USA.

Från sajten:
image

Starlink har utökat sin täckning och nu kan både Göteborgare, Stocholmare och Bengsforsbo få satellit-internet vid behov.

Den nordligaste gränsen för att få Starlink har alltså flyttats upp rejält. Nu går den från Strömstad upp via Karlstad och sedan rakt över landet till strax norr om Stockholm.

Starlink på hus

Starlink är bra om du är i en situation där du vare sig kan få fiber eller har särskilt bra mottagning på mobila nätet. Hastigheten varierar men kan komma upp i över 200 mbit per sekund.

Av någon anledning saknas mottagning i ett område på västkusten strax söder om Kungsbacka ner till Tångaberg norr om Varberg.

Övriga landet tillsammans med Norge beräknas kunna komma igång med start första kvartalet 2023. Vi gissar att Starlink trots allt kan vara en smula mer relevant för vissa norrlandslän än för Stockholms innestad exempelvis.

Kom igång med Starlink

Kostnaden för att komma igång är runt 7 000 kr för parabolen och router. Därefter ligger månadskostnaden på 1 079 kr om du har en fast installation. 1 379 kr om du åker runt och campar. Du beställer Starlink via Starlink.com. Bakom Starlink ligger SpaceX med Elon Musk i spetsen.

Via Feber.

1 gillning

Från sajten:
image

Eftersom både Tesla och Starlink är projekt som Elon Musk står bakom kan man fråga sig om inte det vore en bra idé att sy ihop dem på något sätt. Nu verkar den frågan ha fått ett svar.

Det är på direkta frågor om tekniken kommer att finnas i Teslas bilar i framtiden som Elon Musk, kort och gott, svarar jakande.

Frågorna dök upp efter att ett avtal mellan Starlink och den amerikanska mobiloperatören T-Mobile offentliggjordes. Genom avtalet blir det möjligt för vanliga mobiltelefoner att koppla upp sig mot Starlinks satelliter utan att någon ytterligare utrustning ska behövas. Tekniken som kommer att användas ger inte någon uppkoppling med högre hastigheter, men fördelen är att man får möjlighet till internetuppkoppling, i stort sett, var man än befinner sig.

I dagsläget finns det ingen uppgift om när systemet kommer att finnas tillgängligt i Teslas bilar. Tekniken är däremot planerad att introduceras för T-Mobiles kunder under 2023.

Bonusvideo nedan

Via: alltomelbil.se

Jag tycker att det är svårt eller näst intill omöjligt att hitta information om hur utbrett Starlink är och hur det presterar i Sverige. Finns det någon här som har erfarenheter att dela med sig av?

Jag har bott ute på landet i Jämtland i drygt ett halvår och har extremt dålig uppkoppling, sitter med ett 4G modem som nätt och jämt klarar av att streama Netflix. Fiber är beställt men leverantören verkar komma tidigast 2024 med lite tur..

Har precis tryckt på "Beställ"-knappen efter att ha tvekat under ett par månaders tid så jag kommer snart kunna besvara min egna fråga, eller avbeställa beroende på kommentarer.. :sweat_smile:

1 gillning

Har du läst detta?
Sveriges Bästa Mobilnät (TM) från Telia vs Starlink här på landet – Cornucopia?

@Bjorn , @Cribe

1 gillning

Nej, den hade jag missat! Fungerar det lika bra här uppe i norr så kan jag klara mig till dess att fibern är installerad.

Hoppas komma upp tillräckligt högt på taket på huset men jag är rädd att grannen har 4-5 träd som skulle behöva ecoplug och en storm :shushing_face:

1 gillning

Hoppsan det gick lite fort, läs Lars Wilderängs blogg Cornucopia. Han är författare och prepper. Han har skrivit en del om Starlink på sin blogg.

1 gillning

Jag har haft Starlink i några månader nu , bor i Örebro trakten.
Har satt upp dishy på taket och den har noll obstructions.

Jag brukar se farter på mellan 160-220 ner och 10-30 upp med en medel latency runt 30-50ms , det räcker helt för min del då jag inte spelar något utan vanligt kontorsjobb och streaming.

Har sällan någon downtime och när det väl händer så är det 5-10 sekunder och det händer oftast på nätterna (märker det för Sonos har slutat spela när jag vaknar).
Har haft några längre störningar , Max 15 minuter, och det har hänt vid åskoväder men också ibland helt oförklarligt.

Då jag kör mesh hemma behövde jag köpa en ethernet adapter , något jag inte visste utan märkte när jag packade upp och installerande vilket var irriterande då jag fick beställa och vänta några dagar till.
Så gör du de se till att beställa en ethernet adapter från Starlink shoppen :slight_smile:
Tror att nästa version av Starlink routern ska ha ethernet uttag men tror att bara utvalda personer i usa fått tag på sånna från vad jag läst på Reddit.

Men jag skulle säga att hela upplevelsen har varit lite set up and forget så hoppas det blir samma för dig

2 gillningar

Det där är ju riktiga drömhastigheter och latenser jämfört med vad jag sitter med nu! Riktigt bra input med ethernetadaptern, den kommer jag behöva om jag inte beställer en mesh-enhet från Starlink också.

Hoppas att jag ska klara vinterhalvåret, är ju inte helt ovanligt med 2-3m snö i terrängen. Inte så orolig för parabolen utan snarare att det är svårt att komma igenom till satelliterna om det är kraftigt snöfall.

1 gillning

Precis , beroende på hur kraftigt regn/snö fallet är så kan det påverka.
Själva parabolen har en typ av uppvärmingsfunktion. Jag har den inställd på automatiskt och har sett den gå igång när det regnar , man kan också starta värmingen manuellt om det är så att man har snö på ingång och vill förebygga att snö/is byggs på.