Spotify anmäler Apple till EU för konkurrensbrott

Vad menar du med överpriser? Kostar inte AM & Spotify typ detsamma? Sen är väl valet fritt att välja vilket man vill så tycker man det ena är mer prisvärt så tar man ju det.

Han snackar i nattmössan som vanligt.

1 gillning

Han kanske skulle skaffa en Apple nattmössa för 6K? :joy::joy:

1 gillning

Ursäkta men ni hajar verkligen inte vad EU kommissionen menar med sitt beslut

Låt mig försöka förklara

Apple utnyttjade sina kunder i att betala ett betydligt högre pris genom att förbjuda sina utvecklare att marknadsföra alternativ. Detta är emot all konkurrens inom EU

Högre pris, vad är priset du pratar om? Och hur mycket billigare är konkurrenterna?

Jag tror det han menar är att Spotify kostar 30% (eller vad nu Apple tar) mer om man köper det genom sin Apple-enhet än om man köper prenumerationen på deras hemsida.

Har dock inte Spotify eller Apple Music så jag kanske pratar i nattmössan. :slight_smile:

1 gillning

Det finns fler nattmössor att köpa. :joy::joy:

Men det kan man ju inte lasta Apple för. Ska de låta Spotify husera hos dem så måste ju Spotify betala så det är väl de då som ska ge en 30% rabatt till de som köper med en Apple enhet. De tar ju en kund från Apple med Appples hjälp.

Nä det har jag inte påstått, bara hur det ser ut. :slight_smile:

Att Apple tar 30 procent via Appstore är inte problemet. Men då de har ett monopol på IOS och de mörkade att det fanns billigare alternativ och dessutom förbjöd sina utvecklare att marknadsföra dessa så är det ett brott gällande konkurrens inom EU. Kunderna fick aldrig reda på att de kunde köpa tjänsten billigare.

Sedan detta med att Apple måste ha sina 30 procent oavsett är ju lite löjligt då kunden köpt en mobiltelefon för 10k

Utdrag från kommissionen

The Commission’s investigation found that Apple bans music streaming app developers from fully informing iOS users about alternative and cheaper music subscription services available outside of the app and from providing any instructions about how to subscribe to such offers.

Apple’s conduct, which lasted for almost ten years, may have led many iOS users to pay significantly higher prices for music streaming subscriptions because of the high commission fee imposed by Apple on developers and passed on to consumers in the form of higher subscription prices for the same service on the Apple App Store

Moreover, Apple’s anti-steering provisions led to non-monetary harm in the form of a degraded user experience: iOS users either had to engage in a cumbersome search before they found their way to relevant offers outside the app, or they never subscribed to any service because they did not find the right one on their own.

– Europeiska kommissionen

Har hört att några här i Bubblan har haft Amazon Prime nästan gratis via Apple i åratal. Det har varit betydligt dyrare att skaffa Prime direkt hos Amazon.

Jag har dåliga erfarenheter av att skaffa prenumerationer på webbplatser i stället för via Apple. När jag var dum nog att nappa på ett erbjudande på New York Times var jag tvungen att ringa (!) för att säga upp prenumerationen. Via App Store var det bara ett klick för att säga upp prenumerationen. Betalar hellre några kronor mer om det är enkelt att säga upp allt.

2 gillningar

Lugn och fin nu det var inte riktat till dig som en pungspark. :joy::joy:

Och eftersom det inte ens går att prenumerera på Spotify i App Store utan bara direkt från dom i dagens läge får ju Spotify hela kakan.
Däremot kan dom distributera sin app helt gratis genom App Store till en miljard användare.

Jag kan hålla med om att det är saftigt med 30% för alla transaktioner men så ser det ju ut på dom flesta appbutiker som Google Play Store, Playstation Store och andra.

Och om nu Apple har sådan fördel med Apple Music. Då borde ju AM var den dominerande musiktjänsten på iOS men det är den långt ifrån.

Dom som är så kritiska (även jag håller med om en hel del kritik som riktas på Apple) hur skulle dom vilja att det såg ut.

Skulle Spotify får sälja prenumerationer helt gratis eller betala en mindre del. Det skall sägas också att efter ett år sänkt avgiften till 15% på alla prenumerationer.

1 gillning

Klart de har monopol på iOS, det är ju deras egendom. Jag kan inte se varför Apple skulle upplysa sina kunder om konkurrenternas priser, brukar företag göra detta? Sen har de väl all rätt att välja vem de vill samarbeta med likväl som kunderna både väljer vilken lur och streaming tjänst de vill ha. Ibland känns det som EU har lite för mycket att säga till om så det behövs ju någon som sätter ner foten.

2 gillningar

Det är som om man skulle gå in på Ica och få veta vad varorna kostar hos Coop. På hyllan står även en vägbeskrivning till närmaste Coop.

1 gillning

Lugn som en filbunke. :rofl:

1 gillning

Det är inte Apple som skall upplysa sina kunder. Utan vad Apple gjort är att man mörkat och förbjudit sina utvecklare att marknadsföra detta i sin egenutvecklade app till sina gemensamma kunder.

Det har inte med Apple music att göra. Utan Apple lurade sina kunder att betala ett högre pris för tjänsten genom att göra det väldigt omständligt att hitta information om bättre erbjudande

Vore intressant att veta hur många tex här på bubblan fortfarande betalar 30 procent via Apple för Spotify. Eller går det inte att skaffa Spotify via Apple längre?

Det är väl vad man kallar fri företagsamhet. Idag är väl folk så upplysta då de trålar runt över hela internet för att hitta billigaste priset vad det än är de ska köpa. Så jag killgissar på att det är inte så många som Apple "lurat". Min far (gammal bilhandlare) sa alltid: Jag lurar ingen, de lurar sig själv. :joy::joy:

Vilken app är det du pratar om som Apple har mörkat saker i? Spotifyappen? Vad jag förstår så är det Spotify som har utvecklat den och inte Apple. Eller menar du App Store eller nåt annat?