Spotify jagar återigen familjefuskare

Eller så är det ett ypperligt sätt för dem att knyta kunder till sig som sen konverteras till betalande kunder. Du är nog inte den första som funderat på detta tror jag och att alternativet finns kvar betyder nog att datat talar emot din tes.

Så är det nog. Dock har de flesta (alla?) andra strömmande musiktjänster inget gratisalternativ. Minns att skivbranschen var lite irriterade på Spotify för att man höll sig med ett gratisalternativ.

Numera är väl onlineströmmad musik “så man gör för att lyssna på musik” för de flesta yngre att mickla med nedladdade musikfiler är inget alternativ. Man betalar hundringen helt enkelt.

Är inte det här ett PR problem mer än någonting annat? Spotify får naturligtvis definiera sitt familjeabonnemang precis hur dom vill men just ordet “familj” är ett värdeladdat ord. Döp om abonnemanget till “hushållsabonnemang” eller något som faktist beskriver att gemensamt boende och jag tror inte folk (inklusive jag själv) skulle tycka att det kändes snålt och fel. Dom skulle till och med kunna införa en ytterligare “tier” som är just för familjer.

(Sen ska man såklart inte glömma bort att just geo location dessutom är en aning kontroversiellt.)

1 gillning

I teorin kanske men tydligen så är det inte så i praktiken. Tydligen klarar vissa av begränsningar som ett gratis alternativ innebär.

Japp, men det finns ju ett värde i det med. Det innebär ju att dessa personer med mycket stor sannolikhet inte signar upp sig för en konkurrents betalalternativ och därmed gör dem större och starkare.

YouTube Music finns gratis också!

Tja, radio finns ju också, fast man betalar ju iofs med licensen :slight_smile:

Internetradio för bövelen! Bara välja kanal efter humör! :wink:

Internetradio brukar jag rulla ganska ofta när jag inte orkar välja egen musik. Man lär sig snabbt vilka kanaler som passar smaken. Kan gå 10-20 låtar innan man ens hör någon form av reklam!

På Jamendo kan man hitta lite gratis musik också! Bara att ladda ned eller strömma. Hittat en hel del bra skit där.

Använder den här på datorerna: Radium%20in%20the%20menubar

Finns massor av svenska och utländska kanaler att välja mellan.
Just denna finns inte kvar i MAS, men en uppsjö av liknande finns det.

1 gillning

På mobilen / paddan använder jag TuneIn Radio, jädrigt bra radio app från appstore.

Fint! Jag brukar lägga in en icecast radio på den musikspelaren jag kör. VLC har den från början dock! Finns kanaler så man har ett tag. Runt 13k olika kanaler. Sedan silar jag ut dom jag gillar typ.

Skatten menar du?:stuck_out_tongue_winking_eye:

Jag kan lägga till lite snabbt att jag köper extremt mycket musik så jag är inte snål eller så. En lapp i månaden på musik blir det nog. Vill inte få skit för att jag lyssnar på lite gratis musik då och då.

Hittade ett gammalt inlägg på 99 med min köphistorik på Google:

Ser liknande ut fortfarande:

Mycket köp blir det! :confused:

Man måste klicka sig in på första bilden för att se dom andra bilderna!

Javisst ja, det har ju ändrats jue så nu känns det “mera gratis” :slight_smile: