Stora Corona-tråden (2020)

Du som är insatt. Hur är det med antibiotika användning i Italien tex

Jag trodde det värsta var att man smittar andra :thinking:

2 gillningar

Det där var det ett antal år sedan jag kollade på. Rent generellt är dock Sydeuropa mycket stora konsumenter av antibiotika. Det finns också vissa statistiska utmaningar. Ibland kollar man på ordination, vilket ofta är för högt. Men sedan måste man också få koll på vad apoteken säljer utan att köparen har recept. Då ökar mängden radikalt.

1 gillning

” Mycket tyder på att finanskrisen 2008 var en västanfläkt mot vad som nu väntar.

Frågan är hur redan svaga ekonomier som exempelvis Italiens och Greklands ska överleva.

USA:s finansminister Steve Mnuchin spår att arbetslösheten i USA kan bli 20 procent. FN:s ILO beräknar att minst 25 miljoner människor blir arbetslösa globalt.”

Säger god natt med dessa dystopiska ord och hoppas att Wolfgang m fl har fel.

Osmakligt.

Kommer du ihåg mitt inlägg för blott två veckor sedan där jag teoritiserade om det hela?

Svart humor är oftast det :slight_smile:

Bonus:

Tack.

2 gillningar

Jodå vi var nog många som såg hur detta skulle bräcka ekonomin om det fick fortlöpa.
Men när du skrev det hoppades vi nog alla att det skulle ha kommit till ett slags stopp tills nu.
Men det fortsätter och skyddsnätet fallerar med, jag minns 2009 hur a-kassa inte klarade av trycket med alla arbetslösa.
Hur ska dessa försäkringar klara av detta tro?
Bara hoppas att medmänskligheten finns kvar när skyddsnäten inte fixar läget :sweat_smile:

Som jag skrivit ovan lär detta bli en ekonomisk härdsmälta. Det absolut närmsta vi står inför är att Italiens ekonomi kraschar. Det beror på många bakgrundsfaktorer, men Corona kan utlösa det. Då riskerar Euron att falla och resten är såklart nattsvart.
Att nu hantera ekonomin är som att balanseras en medicinboll på ett lillfinger. Massiva insatser från stater krävs. Men säg att man stödjer vissa branscher med miljarders miljarder, vad händer om det inte hjälper…? Miljarderna i skön. Finns det då pengar att stödja annat? Eller…? Jag hoppas verkligen att vi snart kommer till ett läge där restriktionerna kan minskas.

Ja nattsvart är nog ordet.
Kan världen enas och de rikaste kan gå med på en enorm förlust i ett drömscenario så finns det väl en chans.
Men så fungerar ju oftast inte människan :sweat:

Det positiva får nog bli att det kan bli en rekyl uppåt när detta är över. Problemet i den tanken är att när många verksamheter ”startar om” tar man inte automatiskt med de fd. anställda.

Är du under 60?
Ja → Åk.
Nej → Åk inte

Har du underliggande sjukdom?
Ja → Åk inte.
Nej → Åk.

1 gillning

Det är ju inte hans sjukdomstillstånd vi är oroliga för. Utan vilka han för det vidare till.

Måste vara skrivfel där. Eller är jag för sömnig?

2 gillningar

Man får nog tolka rekommendationerna som att du inte bör åka.

1 gillning

Fundera på om det är värt att sätta sig själv i karantän i 1-2veckor efter festen.
Även om ni på festen inte kommer att få några allvarliga konsekvenser av att smittas, så kan ni hjälpa till att sprida smittan vidare till gamla och sjuka som riskerar allvarliga påföljder om de smittas.
Om jag mot allt jag har hört och läst skulle ta ett sammanfattande råd så är det att inte åka. Vi kan inte minska spridningen om vi inte minskar kontakt mellan varandra.

1 gillning

När kommer du låta dina äldre och/eller sjuka släktingar dö, för att du ska få behålla jobbet?

Haha, ja jag va också trött igår :joy:

1 gillning

Lite silvervatten och omega3 kanske? Fyfan för vissa människor.

1 gillning