Stora polemiktråden (2019–2020)

Finns massor med forskning som pekar mot att kvinnor är mer generellt “agreeable” än män. Självfallet bra egenskaper. Men kanske inte när man löneförhandlar.

Jag undrar om ni som har invändningar mot feminism/jämställdhet inte ser att kvinnor systematiskt diskrimineras? Tycker man diskrimineras blir för starkt eller känns främmande kan man byta ut det mot förfördelas eller möter fler hinder. Frågan är helt ärligt menad och inte till för att reta upp någon eller vara retorisk.

Min egen bild är att kvinnor i Skandinavien är de som drabbas allra minst av detta och att vi kontinuerligt under lång period förbättrat oss. Men, vi har fortfarande många steg att ta innan vi kan säga att vi lever i ett jämställt land.

1 gillning

Det är bra Anders att du lägger fram mer anledningar till att feminism behövs

1 gillning

Felet är att alldeles för många män har huvudet alldeles för långt upp i sin egen röv för att förstå att vårt samhälle inte är jämställt.
Visst är det mer jämställt än Saudiarabien, Sverige är ett av världens mest jämställda länder, det gör fortfarande inte Sverige till jämställt.

1 gillning

Sen att den största mansgrisen av dom alla argumenterar mot visar också att den behövs

Nej, det går faktiskt inte att fastställa.

Det ojusterade lönegapet är den totala genomsnittliga löneskillnaden mellan män och kvinnor, och påverkas till stor del av att kvinnor och män ofta gör olika yrkes- och livsstilsval, får olika befattningar[4], har olika utbildning och arbetstid och uppvisar olika personlighetsdrag och intressen.[5] Det betydligt mindre justerade lönegapet är löneskillnaden vid liknande arbete, befattning och utbildning, och kallas ibland oförklarat lönegap .[6] Eftersom det inte går att kontrollera och kompensera för alla lönepåverkande faktorer, såsom arbetets svårighets- och farlighetsgrad, i statistiska modeller så ger inte statistiken svar på om det oförklarade lönegapet beror på lönediskriminering eller på faktorer som inte mäts.[7] En metastudie vid United States Department of Labor drar slutsatsen att det ojusterade lönegapet mycket väl i sin helhet skulle kunna bero på individuella val

1 gillning

Jag har invändning mot feminismen eftersom dess fokus är skevt.
Jag har inga invändningar mot jämställdhet.

För tydlighetens skull, kan du länka några studier på den systematiska diskriminieringen av kvinnor?

1 gillning

Feminismen har inget fokus mer än att belysa ojämställdhet och viljan att göra något åt det. Dvs om du verkligen jobbar för jämställdhet är du feminist.

Sedan om man väljer lyssna på någon form av radikal feminism bara för att få trasha det säger väl mer om dig själv än om feminismen :slight_smile:

1 gillning

MIn tanke var att gå till vad vi själva ser. Ser du verkligen inga tecken på ojämställdhet? Just värderingsfrågor hamnar ju ofta i ett läge där forskning accepteras som bevis av de som tycker som forskningen, medan de andra ifrågasätter forskningen. Jag skulle t.ex kunna fråga om du kan visa på forskning som klarläger att vi lever i ett helt jämställt samhälle. Samhällsvetenskap är ju inte lika precist som naturvetenskap. Så nu frågar jag Dig, ser du inga tecken på ojämställdhet?

Haha, och där kom personangreppen. Vänstern och dess ad hominem-argumentation, den slår aldrig fel

1 gillning

I Sverige är det olagligt diskriminera på grund av kön. Vad mer tycker du vi ska göra för att få landet mer jämställt?

Problematisera mansnormen.

Kan du ge mig exempel på något sådant som inte redan är reglerat via lag som tex sexuella trakasserier, diskriminering osv

Upplever du att lagar hindrar alla dumheter här i vårt land?

1 gillning

Jo då den är fastställd redan. Se statistiken från SCB som jag länkade till.

Det var inte riktat till dig men du tog åt dig så…

Sluta ifrågasätta feminismens existensberättigande kanske?

Hur tycker du det ska skötas då? Med en mobb som med under #metoo?

Det gör jag inte, jag ifrågasätter dess metoder. Jämställdhet är superviktigt. Men vi vill inte ha jämställt utfall utan enbart jämställda förutsättningar. En person ska inte bli diskriminerad pga sitt kön. Något som inte sker i Sverige, generellt, självfallet finns det individuella fall. Sedan är ju vissa branscher sämre än andra, ofta med lågutbildade, som poliser, klassiska arbetaryrken osv.

Har du några egna förslag?