Stora polemiktråden (2019–2020)

Om du känner dig diskriminerad så anmäl, du har lagen på din sida.

Och om man upplever ett stigma om man anmäler, att man blir utfryst från arbetsplatsen och så vidare?

Jo, fokus ligger som sagt på kvinnor. Varför annars kalla det feminism?

Absolut kan man vara det, men är man feminism jobbar man för kvinnors jämställdhet.

Du sa systematiskt. Det borde inte vara så svårt att bevisa i forskning.
Bevisbördan ligger på dig då du påstod att det fanns systematisk diskriminering.

Och det har redan förklarats via forskning vad skillnaderna beror på.
Det är inte diskriminering

Problemet är att du ser det som att om en grupp skall vinna måste den andra förlora.

Och det visar också dina grundvärderingar, att gruppen man måste få dominera.

Vilket i sin tur går emot idén om att du vill jobba för jämställdhet.

2 gillningar

Utfrysning är en form av mobbing, det är också olagligt. Bara att anmäla igen.

Du lever i en helt annan värld och kommer aldrig fatta fast du får fakta skrivet på näsan.

Nej, däremot tycker jag att man ska jobba för alla grupper och inte enbart för en.

Du har fortfarande ingen aning ok vilken värld jag lever i.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag letar efter orsaken till varför statisk ser ut som den gör och du bara väljer den statistik som bekräftar din världsbild.

Jasså så du menar att den finns annan statistik som bekräftar din?
Länk till den tack

Hur menar du?

Japp, jag tycker att Peter Esse verkar göra det.

Statistiken är samma, det handlar om att ta reda på vad skillnaden beror på.
Jag kopierade in en text ovan som förklarar vad löneskillnaden beror på, och att det inte är diskriminering.

1 gillning

Jaha du menar att tolka den på sådant sätt att den bekräftar din världsbild.

Det var inte mina tolkningar utan forskning på området.

Same same but different

Aha, så du menar att forskarna också tolkar statistiken fel? :smile:

Här har vi lite klassisk feminism, Ruth Bader Ginsburg praises Brett Kavanaugh for hiring all-female law clerk crew | Daily Mail Online

Inga feminister som klagar på det!

Dom gör ett försök att förklara löneskillnaden men deras slutsats slutar med "skulle kunna bero på"
Med andra ord gissar domr och har inget konkret att komma med.

Kan du länka dina konkreta bevis för diskriminering i så fall?

Har jag redan gjort. Problemet är att du och mangrisen tolkar det att kvinnor inte kan löneförhandla. Ni försöker få det till att det inte existerar någon diskriminering men statistiken talar sitt tydliga språk

1 gillning

Var då?
Jag ser bara rådata från SCB. Det bevisar inte diskriminering.

Nej, det har jag aldrig sagt.
Här är vad forskningen säger

Det ojusterade lönegapet förklaras till stor del av vertikal segregering , det vill säga av att färre kvinnor än män gör karriär inom sitt yrke.[9][10][11] Gapet beror även på horisontell segregering , det vill säga olika yrkesval, och på ett lägre löneläge i många kvinnligt dominerade yrken jämfört med manligt dominerade yrken med liknande utbildningsnivå. En stor andel kvinnor arbetar inom den relativt lågbetalda offentliga sektorn medan en stor andel män arbetar inom den mer välbetalda privata sektorn

1 gillning