Stora polemiktråden (2019–2020)

Problemet med sjukvården är brist på personal. Problemet med utbildningen är att det är för lite folk på landsbygden så det är inte meningsfullt att ha skolor öppna.

Våldtäkt och våldsbrott är ett problem bland oss män oavsett etnicitet. Skillnaden är den att när en etniskt svensk man våldtar så brukar vi skuldbelägga offret eller ett enskilt rötägg, medan om en person med utländsk härkomst gör det så ser vi denna som en del av en grupp människor.

“Ta hand om de människor vi tar in i vårt samhälle” är en gammal klyscha för främlingsfientliga som inte vågar säga att de är rädda för andra människor.

Sverige behöver mer människor, inte färre. Vad vi däremot behöver bli bättre på är att sätta människor i arbete.

3 gillningar

Vem skrev att vi inte kan eller ska hjälpa andra människor? Inte jag. Jag skrev om effekterna för fattiga kommuner. Politiken är inte genomtänkt, helt enkelt. Och de som inte har tänkt igenom detta kommer att tappa makt och inflytande till högerpopulisterna om de inte tänker om.

Könet man som faktor för att förklara sexuella övergrepp är väldigt dålig. Om det i sig skulle räcka skulle vi ha ett samhälle där kvinnorna löper gatlopp från morgon till kväll. Men det har vi inte. Man måste alltså hitta en annan förklaring till varför vissa män begår övergrepp mot kvinnor. En eller flera förklaringar. Men det enkla faktum att det är män som begår övergreppen är helt enkelt en tråkig truism.

Så länge vi accepterar att pojkar får springa runt och dra tjejerna i håret med argumentet boys will be boys så kommer det vara just män som begår övergrepp.

Vi kan inte ena stunden acceptera att det finns normer som ursäktar oss baserat på kön för att sedan godkänna samma normer som en grund till övergreppen.

Jag hoppas du inser att allmänna (oönskade) normer inte förklarar varför vissa män begår övergrepp och varför vissa, de flesta, aldrig skulle göra det. Jag avundas inte de som ska komma fram till att hitta de korrekta förklaringarna, men inga av oss tjänar på förenklingar och plattityder.

Män står i princip uteslutande för alla våldtäkter men det finns skillnader i kvinnosyn bland olika kulturer vilket gissningsvis ökar med utsatthet. Så länge vi blundar för det och skyller på män som grupp tror jag det blir svårt att förstå och göra något åt problemet.

Gällande överfallsvåldtäkter var 110 av 129 dömda födda utomlands – 97 av dem utanför Europa.
I gruppvåldtäktsfall var 70 av 94 dömda födda utanför Europa.

3 gillningar

Lika mycket som om vi blundar för att män är ett problem och bara ser på etnicitet.

Vi kan ju också konstatera att det är mindre än en promille av utländska personer som begår sexuella brott så etnicitet är ju än ännu mer trubbit måttstock.

Även inom normer finns ju normer. Men vi kan väl konstatera att det är samma människor som pratar om att vi måste ha restriktiv invandring för kvinnors skull som sedan kämpar ännu hårdare mot feminism.

I slutändan handlar det om att den vita mannen skall vara högst på näringskedjan.

1 gillning

För det första är etnicitet givetvis inte den enda förklaringen, annat än möjligen gruppvåldtäkter, och för det andra är män inget problem. Vissa män är ett stort problem, såväl svenska som utländska.

Ja, så kan det säkert vara för vissa. Det blir bekvämt att peka på invandrare så kan man smita helt från det faktum att övergrepp mot kvinnor förekom långt tidigare. Det gäller att kunna ha olika bollar i luften samtidigt och inte ducka för vissa problem av politiska skäl.

Idén om att gruppvåldtäkter är ett nytt “importerat” fenomen är fruktansvärt historielöst.

1 gillning

Då kan du självklart redovisa det. Jag hänvisar till detta. Tyvärr har Brå inte tagit tag i detta. Det kanske kommer.

@Esse Sicken struntprat du levererar. Samma skygglappar som våra förtroendevalda.

Vi har många problem i vårt samhälle. Ett av dessa är att medeltidskulturer från nytillkomna tillåts ha fritt spelrum och effekterna av dessa ser vi dagligen. Vi talar om hedersrelaterade brott, könsstympningar, kvinnokränkningar, våldtäkter, stor ökning av generella våldsbrott ute i samhället, bombattentat i parti och minut, skjutningar, etc etc etc.

Du likställer på fullaste allvar våldtäktsstatistiken som vi hade innan vi massimporterade medeltidskulturen och den vi har nu. Det är enligt dig samma, sett till gärningsmännens etnicitet. Snacka om att ha noll på fötterna.

Det är en syn som din, en som blundar för problemen, som gör att vi ser alla dessa problem bara öka.

Nej problemet ökar för att sådana som dig, cyniker som projicerar känslorna över det egna livet, ut mot samhället och kräver hårda tag för allt som är annorlunda och nytt och därmed röstar fram populistiska partier som kör samhället i botten.

Vi behöver mer empati och välkomnande.

Du bor själv i en stad där otryggheten halverats och personer som upplevt våldsbrott minskat från 2 till 1 procent samtidigt som stan använts av nyss nämnda populister som något som knappt längre fungerar. Och så kommer du och säger att samhället mer eller mindre är på väg mot katastrof.

Och sluta med personangreppen, särsilt inte klyschtoppen från Facebookgruppen Bensinuppropet 2.0 eller Stå upp för Springare eller vad nu den heter.

4 gillningar

Jag förstår varför folk slutar lyssna när de får se terminologi i stil med ”medeltidskulturer”, ”fritt spelrum” och ”massimporterade”. Flashbackretorik som är så tröttsam och överdriven.

3 gillningar

Lyckligtvis är nästan allting tillåtet i just den här tråden, men man kommer inte få stå oemotsagd.

I övrigt håller nog du och jag med varandra i stort egentligen.

1 gillning

Jo, det skulle jag tro. Men jag är rätt less på att de verkliga problemen i samhället mest blir till ammunition i ett politiskt skyttegravskrig.

Admin har på bästa Putin och Löfvenmaner talat om för oss vad vi får säga eller inte i politikertråden. Annars blir det deportering till Sibirien.
Vi vet vad Löfven brukar skryta med, att vi lever i det fria ordets förlovade land, men det gäller bara han och hans lakejer. Vi övriga livegna förtryckta svenska aboriginer skall akta oss noga. Därför avstår jag fast jag har massor med intressanta och obekväma saker om politiken att berätta om.

1 gillning

Kanske, min upplevelse, men den är förstås anekdotisk handlar om att etniskt svenskar är betydligt “bättre” på att gömma sina sexuella våldstendenser.

Känner väldigt få kvinnor som inte någon gång utsatts av sexuellt våld på något sätt, antingen psykiskt eller fysiskt, och detta har nästan helt uteslutande handlar om etniskt svenska män. Av den anledningen att de flesta kvinnor jag känner är etniskt svenska kvinnor som umgås med etniskt svenska män.

Männen ÄR problemet, det tror jag inte någon blundar för. Och det finns naturligtvis svenska män som våldtar och utländska män som inte våldtar. Men om en grupp som kanske står för kanske 5%-10% av befolkningen står för 50-80% av våldtäkterna så är ju överrepresentationen enorm.

Killgissar dessutom att majoriteten av dessa våldtäkter drabbar just invandrartjejer som bor i samma utsatta områden som förövarna. Knappast ok för att vara ett land med en feministisk regering.

2 gillningar