USA gör en EU och stämmer Apple för iPhone-monopol

Från sajten:
image

Amerikanska justitiedepartementet har stämt Apple som anklagas för att upprätthålla ett monopol över iPhone-appar och tjänster.

CNBC rapporterar att amerikanska justitiedepartementet (DOJ) har stämt Apple för monopolställning inom iPhone för appar och tjänster. Det här kommer lägligt efter att Apple har fått göra stora förändringar i iOS för EU:s förordning om digitala marknader.

Apple har öppnat upp sitt ekosystem och minskat sin kontroll över App Store i EU. Det här kan tvinga Apple att göra liknande förändringar även i USA. Allt från Apple Watch till Apple Pay kommer att prövas.

Läs mer:

Intressant var visst en intern diskussion inom Apple att göra Apple Watch kompatibel med android. Men beslutet landade i att de ville hålla den inom sitt eget ekosystem istället.

2 gillningar

Ord och inga visor från US

Apple has not stayed a head of the competion by making its products better but by making other products worse

1 gillning

Vilken påverkansmöjlighet menas det att Apple har på andras produkter?

1 gillning

Titta ca 1:50 in i videon. Är ungefär som EU. Apple har använt sin dominerande ställning till att försvåra för utvecklare. Bla tar de upp det idiotiska uttalande från Tim Cook när han fick frågan varför Apple inte öppnar upp imessage för RCS. Hans svar, köp en iPhone till din mamma som har en annan mobil idag. Riktigt tuff presskonferens där det pekas med hela handen.

Marknaden reagerar med AAPL 4 procent ned

Men Microsoft blev ju ett betydligt bättre företag för konsumenter efter sin DOJ förlikning 2001. Google har ju sin rättegång med DOJ så det var väl bara en tidsfråga innan DOJ gav sig på Apple

1 gillning

Du menar att inte stödja RCS gör andra produkter sämre? Subjektivt men visst, det kan man ju tycka. Dock gör det ju iPhone exakt lika mycket sämre i så fall.

Generellt har jag väldigt svårt för när utomstående ska in och tvinga bolag till att göra saker trots de följer lagstiftningen. Bolagen ska väl få göra som de vill med sin produkt? Gillar man inte det så får man köpa en annan.

3 gillningar

Apple lär kämpa emot så länge det går. Jag tror ändå att de kan tjäna på det i slutändan med ökad försäljning. Om exempelvis Android användare skulle kunna använda Apple Watc:

2 gillningar

Är inte det stora problemet att just iPhone är mer inlåst än tex Mac. Och Apple gör allt för att behålla det så för att det är en kassako. Vissa funktioner finns bara för iPhone men som hade gynnat alla om de blivit mer öppna.

Men läser man mellan raderna av det du skriver så får jag känslan att du tycker det borde vara givet att det borde vara givet att Apple ska dela med sig av sin utvecklade funktionalitet till andra för att de potentiellt skulle ha glädje av den.

Sådant resonemang för står jag inte, lika lite som från någon annan till Apple. Varför skulle Apple behöva göra det? Det är deras produkt och de som beslutar över den. Vill man ha en funktion som endast finns där så köper man den produkten, annars kanske en annan produkt.

Detta gäller ju oavsett produkt. Skulle LG ha någon magisk funktionalitet i någon av deras tv-apparater så är det väl inte självklart att de skulle tvingas dela med sig av denna tekniken till konkurrenter för att deras användare skulle kunna ha glädje av den?

2 gillningar

Förstår inte ditt resonemang riktigt här @zinned. Apple väljer väl själva ifall de vill dela med sig av funktioner mellan iPhone och Mac. @pao säger ju inget om att dela med sig till andra tillverkare? Eller missförstår jag ditt resonemang helt och hållet?

Tycker ändå det är svårt att säga att Apple har ett monopol. Även om iPhone är dominerande i USA:
Debunking the US vs. Apple Anti-trust Lawsuit: Hilarious Or Serious? (youtube.com)

Om vi säger så här. När Microsoft fick DOJ på halsen 1998 och var tvugna att öppna upp så kunde plötsligt Apple sprida itunes till en helt ny marknad vilket gjorde att ipod sålde ännu mer. Se på Microsoft idag, helt annat bolag och har klarat sig rätt bra.

Apple använder inte morötter för att få sina kunder att stanna kvar utan inlåsning och hot.

Apple tror att världen kretsar kring sina produkter. Ett exempel på dubbelmoral är ju att Apple värderar säkerhet mycket högt men låter fortfarande sina användare skicka okrypterade meddelande till alla utanför ekosystemet

Edit: I videon nedan så säger DOJ att pga deras stämning mot Microsoft som gjorde att Microsoft fick öppna upp blev Apple mer framgångsrikt. Apple kunde utveckla iTunes/ iPod och iPhone pga detta

2 gillningar

Precis. Mac kan du installera massor av grejor på och är mer öppen. iPhone är motsatsen

Jag tycker The Verge sammanfattar det bra

Det är din subjektiva bedömning och därmed totalt ointressant för denna diskussionen.

Det vi diskuterade var ditt påstående om att Apple försvårar för utvecklare och att du anser att Apple ska dela med sig av sin teknik till andra.
Jag vänder mig generellt emot detta då jag tycker det är fel när andra ska in och tvinga fristående bolag att göra förändringar bara för att gynna andra när nuvarande situation inte är emot lagen.

Huruvida Apple skulle bli mer eller mindre framgångsrikt om de gjorde si eller så är totalt ointressant, de ska själv få besluta om sin egen produkt.

Är det denna nivån vi ska hålla? Hot?

Jag hoppar ur denna sandlådan.

2 gillningar

Jag menar inte att Apple skall delge innovationer med andra. Men kompabilitet och att kunna få en bättre användar upplevelse ja det är jag för. Tex skulle nog många vilja ha möjligheten att ha en Apple watch till sin Android lur. På samma sätt som andra klockor till iPhone inte skall begränsas till förmån för Apple watch.

Hotar var kanske starkt. Men tex upplyser Apple ovanligt aggressivt användare om eventuella problem om de laddar ner appar från andra certifierade platser.

En sak till. Enligt DOJ är det Apple håller på med emot deras lagar. Nu skall det prövas och det tar nog några år

Och det är precis detta jag menar att Apple ska råda över. Deras produkt, deras beslut. Om de inte vill, på gott eller ont, så ska det fortfarande vara deras beslut. Ingen annan ska ha rätten att komma in och peta i det.

Ja, och det är kanske sunt? De värnar om sina användare. Detta istället för att kasta ut dem i ett hav av piss där de kan utsättas för massvis av bedrövligheter utom kontroll för Apple.

3 gillningar

Det där är ju till stora delar vad Apple tutat i sin användare men håller inte riktigt i alla lägen.
Om man inte kan se hur Apple låser in sina användare i vissa lägen har jag svårt att ha en seriös diskussion.

6 gillningar

Du önskar en värld med ett bolag, ett ekosystem och en tillverkare av mobiler :blush: