USA gör en EU och stämmer Apple för iPhone-monopol

Vi får väl se i IOS18 vad som kommer. Men oavsett så har Apple valt SMS utåt till övriga världen och säkra meddelande inom väggarna. Det är ju en av allade saker DOJ slår ned på

Google valde att bygga EEE ovanpå RCS och Apple valde att bygga ett eget protokoll i iMessage, ingen större skillnad tycker jag. Båda plattformarna stödjer det osäkra gamla protokollet SMS.

När valde Apple göra iMessages och när valde Google implementera en egen variant av RCS? Årtal tack.

En googling säger att Messages introducerades redan 2012 och att Google introducerade RCS i Google Messages 2018 när RCS kom ut.

Är rent ideologiskt emot att myndigheter/EU går in och petar, samtidigt är Apple, Microsoft och Google så dominanta att det kan behövas interventioner. Finns ju inget negativt för mig som konsument i det så precis som med USB-C, Bluetooth osv så tror jag det här kommer gynna konsumenterna och konkurrensen.

2 gillningar

Så Apple gjorde sitt för 12 år sedan och Google har inte fått ordning på sitt skit ännu? Hur många meddelandesystem har Google lanserat de senaste tolv åren? Hur många namn har Google bytt mellan?

Jag högaktar Google för mycket, men när det gäller meddelandesystem är de ett skämt.

Om Google tagit fram ett välfungerande, säkert, funktionsrikt och öppet system, hade Apple varit tvungna anamma detta. Men i stället serverade man bajsmacka på bajsmacka till Androidägare.

Sund konkurrens hade varit om Google, Meta, Microsoft, Amazon, Elon Musk eller någon annan tagit fram ett bättre system i stället för att springa och gnälla. Och be att USA ska förstöra för apples kunder..

1 gillning

Så enkelt är det inte. Allt handlar om den delen som skall ersätta SMS i en standard meddelande app. Apple byggde tidigt in en separat meddelande hantering mellan iPhones men har fortfarande SMS till övriga.

På samma sätt har man på Android förlitat sig på tredjeparts appar och haft SMS i sin standard meddelande app

Google utvecklade RCS som ersättare till SMS / MMS tillsammans med andra företag och framförallt GSMA och det påbörjade redan 2008. Och det kan jag hålla med om att det är helt otroligt att det inte implementerats innan. Anledningen sägs vara alla operatörer inom GSMA som agerade bromskloss. Apple tyckte att imessage var tillräckligt mellan iPhones och att SMS dög till Android.

Men nu sedan några är RCS standard inom Android och Apple kommer i år vad jag förstår stödja det jämte imessage

Det blir knepigt inom EU, de vill förbjuda krypterade meddelanden:

Efter att ha lyssnat ikapp nästan alla Bli säkerpodden med @Esse och @nikka så kan jag det mesta om Chat control 2.0 :blush:

Däremot är jag dåligt insatt i var det just nu ligger och om det blir en EU valfråga. Är väl bara S som är för det av de Svenska partierna i EU.

Helt vansinnigt är det i alla fall

Hade missat att du skrev.
Men det är samtliga produkter i Apples ekosystem som DOJ vill pröva i rätten om de ska krävas att ”öppnas upp”.
Bland dessa har vi Apple Watch som Apple har bekräftat att de försökte öppna upp för Android som ett exempel.
Allt från hårdvara till tjänster som Apple Pay och annat som är standard på en iPhone kommer prövas, så blir spännande att se vart det här leder för Apple.

Men skulle det bli krav så skulle ju exempelvis Samsungs Galaxy Watch tvingas bli kompatibel med iPhone.

Dravel.

Så du säger att RCS är en standard? Att denna standard klarar end-2-end-kryptering? Utan att behöva bekymra sig om vad mottagarna har som man messar med? Och att Apple kommer stödja och fungera med kryptering?

Bajsmacka.

RCS drivs på av GSMA (GSM Association) och bygger på 3GPP funktionalitet så det drivs av standardiseringorgan men exakt vad som är inkluderat i 3GPP standarden avseende RCS vet jag inte. (3GPP: 3 Generation Partnership Project är de som bestämmer standarderna för mobiltelfoni)

Men däremot så ingår inte end-2-end kryptering i det som tas fram av GSMA utan det är någon form av Google tillägg.

Iofs så innebär inte att något ingår i 3GPP att alla stödjer det.

Edit: Jag ser nu att detta är påpekat tidigare i tråden men låter mitt svar stå kvar.

3 gillningar

RCS meddelanden mellan telefon till telefon är en sak. Vi har andra viktiga systemmeddelanden som idag skickas ut med SMS men där avsändaren också enkelt kan spoofas. Ett exempel ses i hackaren på SVT där åldringar får SMS av "Swedbank" självklart kommer folk bli lurade i framtiden också men det kanske är dags att blocka SMS I näten när det väl finns ett alternativ på plats i lurarna.

2 gillningar

Det borde då göras inom ramen för GSMA och 3GPP.

Förändringar och utfasning av funktionalitet tar tid.

Vi tar väl iofs ett steg på vägen när vi fasar ut GSM och 3G i Sverige - men det ger andra problem som vi måste lösa.

Jag är inte så insatt i hur det i praktiken fungerar. Det intressanta är ju om ett meddelande som skickas från Samsung messages till Google messages med båda deras RCS tillägg är krypterat? Om det är så, så är det ett framsteg helt klart.

Men detta motstånd att Apple skall stödja RCS istället SMS förstår jag faktiskt inte.

Imessage är ju kvar för säker trafik mellan iPhone enheter

Jag tycker det är intressant med de amerikanska antitrustlagarna. I grunden är jag för antimonopollagar. Det jag tycker är lite svårare nu är att man rör i väldigt utvecklingstunga bolag på gränsen mot framtiden. Har myndigheterna tillräcklig kontroll på konsekvenserna av ingripande?

Processen mot Microsoft tyder dock på det.

1 gillning

Jag har inga större problem med att Apple ska stödja RCS. Jag kan förstå tveksamheten till krypteringen (utan att begripa detaljerna) men RCS som sådant verkar vara tillräckligt standardiserat och stöds även av operatörerna.

1 gillning

Det blir intressant. Jag ser några rätt tunga "förstå-sig-påare" utan direkt koppling till Apple som pekar på en del konstigheter i denna stämning men jag orkar inte sätta mig in i det hela :slight_smile:

2 gillningar

Är ju hästlängder bättre än SMS