Video: Sony RX0II - liten på jorden stor i orden

Från sajten:
https://teknikveckan.com/ljudbild/video-sony-rx0ii-liten-pa-jorden-stor-i-orden/

Kameror från Sony har sällan ett pedagogiskt och tydlig namn och det gäller även RX0II men RX0-serien är deras minikamera i samma segment som Go Pro och Dji Osmo Action.

Men där slutar likheterna – det RX0 levererar på betydligt bättre bild men i gengäld har den ett dyrare pris och sämre optisk stabilisator.

Den har också en hel del andra egenheter som menyer som är lättare att gå vilse i än en regnskog och var är vår USB-C? Avsaknaden av autofocus under filmning diskvalificerar i princip den som VLOG-kamera.

Det till trots är det här en kamera som vi gillar att använda framför de andra på grund av dess vikbara skärm och överlägsna filmkvalité.

Priset är 8990 kronor inkl hållare.

Specifikationer
* 1-tums Exmor RS CMOS-sensor på 15,3 MP
* Zeiss Tessar T* 24mm f/4 vidvinkelobjektiv
* Intern 4K-inspelning i 25 fps och SLog-2
* Inbyggd elektronisk bildstabilisering
* Vinklingsbar LCD-skärm
* Mikrofoningång
* Ögon-AF i stillbildsläget
* Vattentät på upp till 10 meters djup (IP8)
* Krosstålig under vikter på upp till 200 kg
* Stöttålig för fall från upp till 2 meters höjd
* Spela in i upp till 1000 fps slowmotion
* WiFi & Bluetooth
* Kontinuerlig stillbildstagning på upp till 16 bilder/s

Älskar Sony, småälskar Sony RX0II men herregud vad avancerat de gör det, små pillriga menyer och av någon anledning vill datorn inte läsa av information från kameran utan att jag ställt in rätt i dessa menyer.

Recension kommer senare men behövde skriva av mig av frustration nu :slight_smile:

Edit: Videorecensionen finns nu här ovan.

Är det en gopro på steroider?

Har aldrig förstått meningen med den där kameran? Så jag gissar att inte tillhör målgruppen.

Sony vill ju inte kalla det en actioncam men det är väl precis det det är :slight_smile: med betydligt bättre bild men sämre stabilisator.

1 gillning

Älskar Sony, småälskar Sony RX0II men herregud vad avancerat de gör det, små pillriga menyer och av någon anledning vill datorn inte läsa av information från kameran utan att jag ställt in rätt i dessa menyer.

Recension kommer senare men behövde skriva av mig av frustration nu :slight_smile:

Sonys menysystem lämnar helt klart en hel del att önska, inte ens när man vant sig så skulle jag kalla det logiskt och lättanvänt. De har mycket att lära från andra tillverkare där…

När det gäller RX0 så tycker jag det verkar vara en sjukt intressant liten kamera med rätt snäv målgrupp. Perfekt för den som vill ha riktigt bra kvalité i ett kamerahus som man kan montera nästan vart som helst! :ok_hand:

Skulle lätt välja RX0 II framför GoPro eller annan actionkamera så länge man inte ska utsätta den för alltför mycket tok!

Någon som äger och har använt en Sony A6300 ett tag?
Jag är nämligen lite sugen på att byta system från Canon 5D Mark III till något mindre och lättare men utan att kompromissa med bildkvaliteten. Kan A6300 vara något att satsa på?

A6400 är det så fall du skall köra på. Den är mycket nice!

vänligen
/Peter

Hoppsan. Visste inte ens att den fanns men nu när jag kollar runt lite så ser jag att även A6500 finns. Får se om jag kan testa den irl innan jag slår till. Vill ju inte sälja av min gamla trotjänare innan jag vet vad jag får. :slightly_smiling_face:

Klokt, skall sägas att 6400 är den nyare varianten av de två och en direkt ersättare till 6300 och även bättre än 6500 i de flesta fall.

vänligen
/Peter

1 gillning

Tack för info!
Hoppas kunna ta upp mitt fotointresse igen om jag skaffar en kamera som man faktiskt orkar bära med sig.

Jag tog upp fotointresset efter ett långt uppehåll och efter att ha läst på en massa tog jag även och bytte system från Nikon till Sony. Som tekniknörd gillar hur Sony pushar den tekniska biten av kameramarknaden. Framförallt senaste versionen av deras AF som finns på deras värsting A9 men även den nya och betydligt billigare A6400 som nämns ovan. Otroligt imponerande.

För min del blev det deras senaste fullformatare A7III som jag är grymt nöjd med. Men slog även till på minstingen A6000 (de har samma objektivfattning) som har nästan samma formfaktor som A6400/6300 och den hänger nästan alltid med mig ut med för den är så smidig. Just den modellen är gammal vid det här laget men bildkvaliteten är det inget fel på och det blir klart mer bilder tagna med en kamera man har med sig :slight_smile:

Exakt. Det här med att ta med sig kameran är grejen. Det är inte alltid man pallar släpa med sig en 5D mark iii med ett halvt kilo objektiv varje gång man ska iväg någonstans och det är samtidigt synd att låta en sån pjäs ligga hemma och samla damm. Samtidigt är jag inte alls nöjd med bildkvaliteten på mobiltelefonerna och därför har jag börjat snegla på A6400 som en ersättare till min Canon. Den supersnabba autofokusen lockar onekligen.

Välkommen till forumet!

Förstår inte varför mina inlägg flyttades till denna tråden?

Tackar! :slight_smile:

Hej! Inga inlägg är flyttade - däremot har tråden kopplats ihop med en artikel.