Bensin- och dieselbilar kan förbjudas 2030

Från sajten:
https://teknikveckan.com/bensin-och-dieselbilar-kan-forbjudas-2030/


image

Det är ingen nyhet att regeringen försöker avskaffa bensin- och dieselbilar. De har exempelvis höjt priset för bensin och disel, men kompenserat med bonusar för laddhybrider och elbilar. Det möttes då utav motstånd i from av bland annat Bensinupprororet 2.0, där de krävde ett sänkt pris på drivmedel till 12 kr litern.

I Januariavtalet så kunde den nuvarande regeringen komma fram till att en utredning skulle på börjas om att ”Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar.” De ska också utreda ett säljstopp utav bensin och diesel. Anledningen till varför regeringen vill gå vägen mot att förbjuda bensin och dieselbilar har att göra med att Sverige ska vara i framkant i omställningen från fossila bränslen till förnybara bränslen.

Per Bolund (MP) säger i en intervju till SVT ”För att nå målet om 70 procent lägre utsläpp från inrikestransporter 2030, jämfört med 2010, krävs nu större grepp”. Han fortsätter ”Vi behöver fler elbilar, laddhybridbilar och andra typer av bilar som inte är beroende av fossila bränslen. Det är otroligt viktigt”

Om bensinbilar kommer att förbjudas år 2030 återstår att se. Utredningen kommer att senast vara färdig 1 februari 2021. Det finns däremot mycket som talar för att en kommande lagstiftning.

Läs mer på SVT och på och på regeringens hemsida.

1 gillning

Miljöpartiet borde förbjudas

4 gillningar

Eller så kommer du med bättre förslag. Din kommentar tar ju inte frågan framåt. Det är ju inte bara miljöpartiet som tänker i dessa banor och inget är ju bestämt.

2 gillningar

Miljön är inget problem i Sverige

1 gillning

Frågan är mycket större än bara Sverige. Men att säga att vi inte har problem är ju bara okunskap. Vi är ett litet land men kan göra mycket och gör mycket. Att vara ett land som visar att det går kan vara incitament för andra att följa efter.

3 gillningar

Det är ju bra att man sätter upp mål, men de måste vara realistiska. 2030? Så alla vi som bor i lägenheter kommer att kunna ladda bilen ute på gatan inom 10 år. Känns inte rimligt någonstans

2 gillningar

Förbjuda nyförsäljning, ja kanske är en väg framåt. Förbjuda försäljning av bensin och diesel låter bara konstigt och kommer inte att hålla.

Glöm inte heller att elbilar inte är rätt väg att gå enligt kvinnan nedan pga att "vi inte kan sluka mer el från jorden" :laughing:

2 gillningar

Låter realistiskt. Skulle kunna gå.

Det beror nog på vilken typ av miljö du vill ha :slight_smile:

Ännu mer trams från MP. För det första är det inte realistiskt på något område, för det andra har vi inget miljöproblem i sverige som skulle rendera en sådan här sak som nödvändig. MP har som vanligt inte koll på effekterna av deras politik och inte heller någon verklighetsförankring.

4 gillningar

Ungefär som du då :slight_smile:

4 gillningar

Helt rätt! Ska bli ett nöje att se dem åka ut nästa val :rofl:

1 gillning

Käbbel.

1 gillning

Varför måste sådana här inlägg hamna i en diskussion om partipolitik. Kom med förslag eller idéer om hur man kan komma vidare.

2 gillningar

Förslaget gäller bara nyförsäljning av bensin och dieselbilar till 2030. Om förslaget skulle gå igenom har vi 10 år på oss att bygga ut infrastruktur och därefter många år med tillgänglighet till begagnade bensin- och dieseldrivna bilar. Dessutom finns andra drivmedel för de som bor “sämst till” så jag tycker inte att det är ett helt orealistiskt förslag. Dock känns det bakvänt att förbjuda fordonet då det är drivmedlet som är problemet. Samma bilar kan t.ex. köra etanol och HVO100 så jag tycker att det hade varit bättre att förbjuda/fördyra fossil diesel och bensin från 2030.

1 gillning

Komma vidare? Med vad? Mitt förslag är att låta bli lagstiftning gällande detta. Det inte finns ett behov av att förbjuda dessa bilar i sverige.

Jag blir så trött på folk som anser att vi i Sverige inte behöver göra något “för Kina/USA/Indien/annat land är ju ändå X gånger värre”. Handlar det inte att vi alla behöver dra vårt strå till stacken? Med den där mentaliteten behöver heller inte exempelvis Tyskland göra något, trots deras enorma industriutsläpp och kolkraftverk, då det ju finns länder som är värre än dem. ALLA behöver göra NÅGOT, det behöver inte hela tiden handla om att jämföra sig med andra och anse att vi ändå är så bra så vi inte behöver göra ändringar. Sverige är bra, ja, men långt ifrån perfekt - det finns mycket att göra.

Sen säger jag inte att just bilar drivna av bensin/diesel är det värsta området i Sverige, men dessa argument förekommer oavsett område.

2 gillningar

Jag blir så trött på folk som skriker varg när det inte finns någon. Det vi släpper ut på ett helt år släpper Kina ut på 36 timmar.

Vi har det redan enormt bra miljömässigt, ligger väldigt långt fram. Att förändra lagar, regler, förutsättningar inom detta området som försvårar förutsättningar för företag och andra att utvecklas och skapa nya arbetstillfällen som bidrar till allmännyttan är inte bra. Vi behöver inte förbjuda bilar med dessa drivmedel, vi behöver inte förbjuda sugrör av plast, vi behöver inte skapa ny skatt på plastpåsar i landet med redan största skattetrycket.

2 gillningar

Jag förstår. En ska måste dock hända. Bilar med alternativa bränslen måste bli billigare. Det är det enda sättet att få Svensson att välja till exempel elbil. I min värld köper man inte en bil för 500.000 - 1.000.000. Hur miljövänliga man än vill vara.

Nej, det är ju bättre att ingen gör något och enbart vänder sig mot Kina/Indien/USA. :thinking: Du anser att vi i Sverige inte ständigt bör förbättra oss och agera föregångsland (tillsammans med andra länder)?

En stor anledning till att försöka motverka just plast är på grund av de marina konsekvenserna med sköldpaddor som får sugrör i sina nosar, fåglar som trasslar in sig i plastpåsar och det enorma plastberg som finns i våra hav (som dessutom innebär att du får i dig en del mikroplaster om du äter fisk/skaldjur).

Och det stämmer inte att Sverige har det högsta skattetrycket. Vi ligger topp 10 beroende på år, men Danmark/Frankrike brukar ligga högst.