Bensin- och dieselbilar kan förbjudas 2030

Nu är det där rätt svåra jämförelser - särskilt med tanke på att man ibland räknar generell miljöpåverkan med batterier, tex att de kommer från områden som inte sköter det där så bra, men Tesla med flera har ganska strikta krav på vad sina batterier skall komma i från.

Vidare så är elbilsteknologin i sin linda och bland annat finns det mycket att jobba med runt återanvändade av batterier och så vidare och det finns mycket att jobba på runt elenergi från framförallt sol. Diesel-motorn är ju tämligen färdigutvecklad.

Det skall dock sägas att HVO-diesel å andra sidan också är en rätt nice grej, om det kommer från rätt källor, kommer det från tex torv som tas upp är det det mest miljöfarliga som finns för det släpper ut ny växthusgas så det jordbrinner, bokstavligt talat.

Men jag delar din åsikt om att framtiden inte bara handlar om att byta ut diesel- och bensinbilar mot el utan att vi även måste bli bättre på att dela. Jag är ganska säker på att inom en tiorsperiod så kommer en hel del stadskärnor jorden runt helt förbjudit allt annat än självgående Cat-5-bilar. (Dvs inga rattar alls, men samtidigt ganska oflexibla, lite som mini-spårvagnar på asfalt)

1 gillning

Hah bästa tråden! Älskar folk med miljöskam :smiley:

1 gillning

Det är bara på Twitter världen är uppdelad mellan personer med klimatångest och ni som förnekar att det skulle vara några som helst problem med att släppa ut skadliga partiklar i luften.

1 gillning

Staten tittar redan på hur det skall utformas om jag inte minns fel. När alla bilar är uppkopplade så ger det staten nya möjligheter :wink:

Det jag hoppas på är att det skall differentieras, en norrlänning skall inte behöva betala lika mycket klockan 0700 en vardag som en stockholmare på essingeleden.

Du menar det som inte kommer från Sverige?

Jo, vi har världens högsta marginalskatter.

Nej, skatten måste inte in.

För övrigt idioti med förbud.
Givetvis ska man kunna köpa en fossil sportbil i framtiden också.

Ja dom kommer säkert fortsätta få användas till en dyr peng på diverse motorbanor av entusiaster :grin:

Du vet det där med 17000mil inte stämmer?.
Du glömmer tillverkning och transport av bränsle etcetc

2 gillningar

Håller med dig om det fullständigt :slightly_smiling_face:
Min dotter som är 6 år, behöver hon ta körkort och äga en egen bil tex?

Nu är jag ingen expert på långa vägar men läste denna artikel för ett tag sedan, var den jag menade

:+1:

Sanningen ligger ju mitt emellan
Vi måste ta miljöproblemen på största allvar men att gå och oja sig och må dåligt över sina barns framtid gällande miljön är inte bra det heller. När någon frågar mig om klimatångest och deras barn svarar jag att jag har en släkting som forskat många år i Nordamerika inom miljöområdet och han har fått 3 barn :slightly_smiling_face:

Och hur många timmar har varit att diskutera med dig är skrämmande när man tänker på det :wink:

Skrämmande att se din meningsbyggnad. Nu är det inte jag som klagar över ont om tid.

Förslaget är ju som vanligt bara symbolpolitik och ett slag i luften.
Man ska alltså förbjuda bensin- och dieselbilar, men tillåta etanolbilar. Då har vi samma problem som vi hade i början/mitten på 00-talet. Folk köper “miljöbilar” men tankar sedan bensin.

Ni alla som kämpar med näbbar och klor för att behålla bensin och dieselbilar har inte fattat någonting.

Skärmavbild 2019-12-22 kl. 10.28.29

En rapport från 2017… som säkert är basserad på information från 4-5 år tidgare än så.
Mycket har hänt senaste åren.

Vill inte vara otrevlig men läspå mer.

Nu har jag läst på :slightly_smiling_face:
Och om ca 10 år i Tyskland och ca 5 år i Norge är det breakeven gällande total miljöpåverkan mellan Elbil och Dieselbil om man får tro på utvecklingen.
Det bästa är att minimera bilkörandet oavsett vilken bil man har.
Elbilar är ju framtiden men tro att de idag räddar världen är naivt.
Men transporter är på tok för billiga. Kan man fiska räkor utanför Norge och frakta dem till Asien och tillbaka och dessutom sälja dem med vinst så är något fel. Samma sak att köpa ett mobilskal från Kina istället för i butik i Sverige. Jag handlar mycket som många andra online och det för att frakter och returer är på tok för billiga

Vem har påstått det?

Det handlar inte om att behålla utan att tro att elbilar idag räddar världen