En av många fördelar med eldrift på bilen

50 % bidrag från Länsstyrelsen.

Men har man en Plug-in hybrid ser jag ingen fördel med att skaffa box. Däremot om det blir en ren elbil nästa gång blir det kanske en box.

1 gillning

Jag fick cykel på köpet… F’låt laddbox på köpet när jag tog ut senaste tjänstebilen, Passat GTE. Laddboxen betyder ju inget särskilt för mig annat än att huset blev lite mer framtidssäkrad. Hoppas jag. Inte minst då jag hoppas elbil blir nästa steg. När jag beställde Passaten för 2 år sedan fanns ju nästan inga vettiga elbilar för min arbetsgivare och för min plånbok. Nu ser det ju annorlunda ut och om ett år troligen ännu bättre. Jag har dock mina reservationer fortfarande. Ser med oro på typ en Europaresa. Ett körpass för mig på europasemester kan lätt bli 50 mil, ibland 80. Det är möjligt att man tänker om och planerar annorlunda, men jag vill verkligen kunna mata mil ibland. Kommer det gå med de elbilar jag har råd med? Vi får se.

Lite kuriosa: Jag har haft Passaten i lite mer än ett och ett halvt år nu. Tidigare 3 år med Volvo V60 D6 Plugg-in-hybrid. Över dessa drygt 4,5 år har jag snittat under 1,8L/100km. Ca 60% av disel/bensinförbrukningen kommer från weekendresor och fjällsemestrar. Jag är plugg-in-hybridernas körcykel…:smiley:

1 gillning

BRA

(utfyllnad för forumet inte godkänner one liners)

But…why?.

10amp räcker bra, det får du ur ett vanligt kontakt uttag. VISST det är självklart bättre att ha laddbox men då kommer de försöka sälja in högre amp för massa pengar.
Jag har kör elbil i flera år och har ALDRIG känt jag behöver mer än 10amp hemma. Självklart kan man få 32amp så är det trevligt, men skulle aldrig betala för det.

Kollega köpte elbil i våras och han sa som så många elbilsägare: Jag måste ha snabb laddning hemma… Sa åt honom att åtminstone testa med 10amp hemma. Nu 4-5månader in i elbils ägandet så säger han som mig att 10amp hemma funkar fin fint.

Min fru jobbar på ett Elbolag. :wink:

done deal :slight_smile:

Och så behövde ju ändå D6:an köra slut på Dieseln ibland för att det inte skulle bildas nya bakteriella universum i tanken.

Exakt, i alla fall på sommaren. På vintern brändes ju en del disel då den inte hade värmepaketet kopplat till el utan en dieselvärmare. Det innebar ju att den gick förvånansvärt långt på el även vid kall väderlek. Men det pös ut avgaser varje meter från brännaren som inte alls renas när det var kyligt.

Renas inte men dock mycket effektiv.

1 gillning

Elbil i all ära, men är man russin-klubbare och bor i lägenhet på 4:e våningen och inga laddstolpar på parkeringen suger det ju att ställa bilen på ICA 2 km bort under natten och riskera parkeringsböter mm…
Men klart jag skulle vilja ha en om det bara var möjligt
Mina power banks klarar inte en elbil hur liten den än är :slight_smile:

1 gillning

En fara med att ladda en elbil via ett vanligt 10 amperes uttag är att många uttag inte klarar så hög belastning över lång tid. Så det gäller att man har kontrollerat att uttaget och alla kopplingar klarar belastningen innan man börjar ladda.

2 gillningar

Då pratar man med fastighetsägaren om möjlighet att fixa en laddbox. Om inte dom betalar den är det en liten investering att få möjlighet att köra elbil.

1 gillning

Nej, dom vill inte dra el, dom närmaste åren iaf.
Det är inte fasta parkerings rutor/lägenhetsinnehavare utan 2 parkeringar en bit från varandra med plats för kanske 100 bilar. Dom har även 2 parkeringar ännu en bit bort åt vardera hållet, med fasta parkeringingsplatser med el etc. men det är ca 10 års kö på dom…

Vad menas med laddbox och hur skulle det bli en liten investering för mig? Ska väl dras el oavsett?

Det räcker absolut inte för mej, då jag pendlar rätt många mil till/från jobb. Och när jag kommer hem kanske min sambo ska bort på kvällen. Att då ladda med 10A/230V är helt värdelöst. Så jag har en 6kW-laddare, vilket funkar tillräckligt (den finns i en 8kW-variant numera).

Ok. Intressant. Det finns alltid undantag.
Hur långt åker du om jag får fråga?

Det varierar, från drygt 10 mil och uppåt.

Vad har du för bil?

Nissan Leaf 40 kWh, väntar på 60…

Är det den där som knappt går att snabbladda pga luftkylda batterier ?