Fiberabonnemang

Då var inkopplingen gjord idag. Bytte fr Telia till Tele2. Enligt utsago ska de ha bytt till ITux dånat jag kan byta mellan många leverantörrr efter 24 månader. Återstår att se om den infon stämmer när det blir dags.
Bytet gick smidigt. Knappt något avbrott i leveransen.
Har 600-100 nu. Dock märker jag ingen skillnad på Bredbandskollen mot innan. Undrar kanske om inte nätvärkskablarna kanske klarar mer än 100? :man_shrugging:
Men upplever rappare respons på random klicka runt.

hmm vad är det för siffra på kabeln? cat 6?

Är nog något annat än kablarna som är begränsningen så länge du inte köpte kablarna nån gång i förra seklet. Ingen gammal switch, router eller liknade som drar ner hastigheten?

Det sjuka är att de flesta operatörer brukar snåla med egen hårdvaran vad gäller ethernet, hade en 4g router tidigare som det bara var 100 på.

Svart från kundtjänst var: Ja… men… du får ju iaf inte snabbare internet än 100 på 4g… :man_facepalming:

Jag ska kolla vad det är på kabeln. Tror det är cat5. De snålade nog när de drog kablar här. Men jag ska dubbelkolla. Sitter också nån switch som jag måste kolla. Osäker på om den är kopplad till datorn.

Trådlöst har jag ung samma hastigheter som trådat. Bilden är via Wi-Fi på telefon. Trådat har jag kanske runt 96 ner.
Men ska kolla lite hur det ser ut med kablar osv.

Cat 5 klarar gigabit så länge den inte är skadad men så brukar man ha mer problem med uppkopplingen. Är nog hellre en gammal router eller switch som ställer till det. Även om det är gigabitportar på en router så är det inte säkert att through-pur från wan till lan är så hög.
Börja med att koppla in en dator direkt i fiberkonvertern.

Är oftast switchen som är gammal och bara klarar 100 mbit.

Tycket när jag googlade att Cat5 är för 100mbit, men jag kan ha fel… :see_no_evil: :thinking:
Ser att jag har en två zyxelswitchar med gigabitkapacitet.
Nåja 96-95 mb nedladdning är inte dåligt, men kanske är det om man pröjsar för 600. :slight_smile: ,
Ska testa direkt i router/eller fiberkonvertern vid tillfälle. (Den är på vinden )
Har en kopplingsplint på vinden med portar där kablar är dragna ner till de olika rummen med cat5 kablar. Ingen Switch per say, men den kanske också slöar ner vad vet jag… :man_shrugging:

Shielding Max Transmission Speeds Max Bandwidth
Cat 3 Unshielded 10Mbps 16MHz
Cat 5 Unshielded 10-100Mbps 100MHz
Cat 5e Unshielded 1,000Mbps to 1Gbps 100MHz
Cat 6 Shielded or unshielded 10Gbps up to 55 meters 250MHz
Cat 6a Shielded 10Gbps up to 55 meters 500MHz
Cat 7 Shielded 100Gbps up to 15 meters 600MHz
Cat 7a Shielded 100Gbps up to 15 meters 1,000MHz
Cat 8 Shielded 40Gbps up to 30 meters 2,000MHz
2 gillningar

Den tabellen visar vad standarden anger för hastighet men i verkligheten så klarar de allra flesta Cat 5 kablar även Cat 5e specen. Dessutom så urfasades Cat 5 standarden 2001.

Jepp. Trodde knappt det fanns cat 5 kvar.

Har villafiber. När jag höjde hastigheten för några år sedan från 100 ner till 250 ner fick jag inte bättre fart när jag mätte. Efter många turer visade det sig att mediaomvandlaren inte stödde högre hastighet så en tekniker från stadsnätet kom och bytte den utan kostnad. Sedan blev det fart i alla mätningar med Bredbandskollen, även wifi.

1 gillning

Nu testade jag lite imorse. Dels startade jag om utruistningen (då det kan påverka när de gjorde bytet ute i någon central)
Testade direkt i mediakoverntern och fick nära 600. Arbetade mig vidare till att kolla via router och sen switch.
Alla hastigheter var höga förutom på en kabel i en switch (som sen gick över i nästa. den gav bara 100. bytte sladd och nu verkar jag ha full kräm överallt. Tror att omstarten också gjorde en del. för igår hade ja g98 ner oavsett Wifi mm…

Även Wifi gick upp, både direkt till Tele2s router och mitt meshnätverk.

:slight_smile:

8 gillningar

Min fiber installerades 2010 med en cat5/100Mbit kabel från mediaomvandlaren.
Upptäckte det för några år sen när jag höjde till 250Mbit, var en del slösad tid på annat felsökande för jag kunde inte föreställa mig att någon skulle skickat med en sån kabel då…

Skulle vara intressant att se hur den kabeln såg ut för det måste nästan vara något speciellt med den för den inte ska klara ens 250 MBit/s. Skillnaderna är nämligen små mellan en Cat 5 och Cat 5e. Handlar om man har minskat ner riskerna för störningar mellan par i kabeln. Det är samma antal trådar i kabeln.
Däremot så kan man köra 100 MBit/s med bara 2 par och låta de andra 2 paren vara oanvända. Det fanns förut donglar som man kunde köpa så att man kunde göra två anslutningar över en kabel. De donglarna använde de två oanvända paren i kabeln

Mina kablar som sitter i väggarna ser ut att vara CAt5e.
Såg en feature på min swiotch som jag inte täntk på att om det lyste gult så var det 100mbit om det är 1000 så lyste det grönt. såg det när jag upptäckte en cat6 kabel som bara klarade 100

Den åkte raka vägen till tippen så det blir svårt.
Men den var svart :wink:

Oooh, svart. För mig är svarta kablar utomhuskablar. De brukar som regel vara svarta.

Dom öppnade upp våran fiber för något år sedan. Var låst till Telenor innan. Nu har vi ca 40 ISPs att välja mellan. Jag testade Svea Internet några månader för att sedan gå över på Bahnhof. Helt nöjd med mitt val!

Jag lägger nog alla utom Bahnhof på min svarta lista!

EDIT:

ISPs jag kan ha:

3 gillningar

Vilken leverantör ska man välja?
Huset vi flyttar till har öppen fiber. Telenor och tele2 är billigast. Bahnhof ligger 60kr högre per månad.

1 gillning