Gasolgrill

Vad är det för skillnad på Q1000 och Q1200? Ser ju identiska ut på bilderna iallafall.
Weber Q1200 | NetOnNet

Q1200 har två sidobord på sidan och även temperaturmätare i locket vilket saknas på den jag länkade. Hittade denna lilla jämförelse:

1 gillning

Är ju nästan ingen skillnad i pris, så en 1200 låter ju som mer bang for the buck. Ska fundera lite på saken, kanske slår till på en sån :slight_smile:

Ja det är inget att fundera på, klart man vill ha temp och sidobord!

Dock är ju gastanken ganska liten, o ska man ha nån annan större måste man väl ha någon form av adapter? Tråkigt om man bara får ut 3-4 grillsessioner annars.

Misstänker att uppladdningsbar elgrill blir en grej här på forumet framöver, eftersom de många är så pro-elbil :rofl:

Lite överkurs kanske om man bara ska ha grillen på sin balle, nog enklare att koppla in den i ett uttag. :rofl:

Weber supercharger med 800-volt system, du laddar den med appen BBQ Surfing :rofl:

1 gillning

Oj ingen aning men måste ju gå att köpa en vanlig gasoltub till den :man_shrugging: Elgrill är bara att glömma är som att steka kött, totalt meningslös produkt :sweat_smile:

1 gillning

Denna adapter behöver du :slight_smile:

Sant, fast här grillas det med kol. :rofl:

1 gillning

Tänk på att Q1000/Q1200 bara har en brännare, du kan alltså inte stänga av en för att få en indirekt yta att jobba med.
Q3000 är den minsta med två brännare tror jag.

Grillsmaken kommer från fett som droppar ner och förångas, den processen bryr sig inte så mycket om ifall värmen kommer från gas eller el :wink:

1 gillning

Delvis absolut, de droppas ned på flavorizer bars på min weber och det ger smak. Men ytan du får på en elgrill är precis lika trött som i en stekpanna. Inga härliga grillränder, ingen krisp då det inte finns någon eld som flammar upp.

Jag hade elgrill i min första lägenhet och det köpet var för mig helt meningslöst.

1 gillning

Lite samma där, ytan kommer av värme, inte elden. Gissningvis hade den elgrillen du använde inte tillräckligt hög effekt.

Stämmer inte =) Ytan kommer av elden (iaf den ytan jag pratar om ovan). Det var en svindyr elgrill med hög effekt som jag sålde rätt snabbt så nä på den med. Bättre att steka köttet hårt i panna och avsluta det i ugnen än att köra elgrill.

1 gillning

Jodå, det stämmer. Eld vill du egentligen inte ha alls, det ger sot och dålig smak.
Dyr och hög märkeffekt säger väldigt lite om vilken effekt den ger mot köttet.

Vi talar runt varandra och jag känner inte riktigt att vi kommer komma någonstans. Du får vidhålla din åsikt och jag min =)

Vi kan väl se om jag missförstått dig, tror du att grillränder kommer från eld eller det varma gallret? Kan man göra grillränder på spisen med en grillpanna?

Upprepar ovan :slight_smile:

Det är krispet jag pratar om med elden. Du verkar inte gilla den smaken som det ger och det är fine :slight_smile:

Beror på om du menar krisp som i bränd och sotig.
Är det inte det så är det värmen som ger den ytan, inte eld/flammor.
Visst är det en fräck effekt att det flammar upp lite när man flippar en fet köttbit men det är inte det som ger vare sig yta eller god smak.

Picanha är en utmärkt bit om det är vad man är ute efter men det blir inte särskilt god smak om man eldar för mycket.