Netgear Orbi - stabilt mesh med smarta funktioner

Från sajten:
Netgear Orbi - stabilt mesh med smarta funktioner | Teknikveckan


image

Många hem idag har så kallade deadspots dit WiFi-signalen inte riktigt når vilket kan vara otroligt frustrerande. En av flera lösningar idag är att köpa ett så kallat mesh-system där det ofta ingår en router och sen en eller två satelliter som förstärker signalen. Vi har testat Netgears mesh-system Orbi AC2200 RBK23 för att se om vi kunde bli av med den dåliga mottagningen.

Komma igång

Nätverk är något som avskräcker många då det känns krångligt och avancerat men så är inte fallet med Orbi. Användaren kan antingen köra hela installationen via deras egna app eller genom den klassiska vägen att ansluta till routern via en webbläsare. Vi tog den lätta vägen och gick via deras egna app. I appen blir vi guidade genom hela installationen och de visar hur vi ska placera de medföljande satelliterna och på ungefär tio, femton minuter är vi igång och kan surfa.

Funktionalitet

Appen är välutvecklad och genomtänkt och det går bland annat att skapa ett gästnätverk, hålla koll på hur mycket data som förbrukas, se vilka enheter som är uppkopplade mot en viss satellit och det går att skapa en QR-kod som kan skannas av för att få tillgång till ditt nätverk vilket är smidigt om man inte vill lämna ut sitt lösenord. Varje gång en ny enhet ansluts till nätverket får vi även en notis om det på mobilen. Vill vi komma åt mer avancerade inställningar som att sätta ett dedikerat IP på en viss enhet behöver vi använda oss av en webbläsare och konfigurera nätverket den vägen. Om du redan har en router så går Orbi även att koppla ihop med den och använda samtliga satelliter för att förstärka signalen som din befintliga router skickar ut.

Netgear har även ett samarbete med Disney och deras app Circle. I appen kan vi hålla koll på barnens konsumtion av allt som erbjuds på internet. Vi kan direkt från appen sätta tider då de kan surfa, sätta filter så de inte ramlar in på tveksamma sidor, se hur mycket tid de spenderar på internet och mycket mer. Circle är dock inte en kostnadsfri tjänst utan kostar 55 kronor i månaden eller 569 kronor för ett år. Det finns ett gratisalternativ men det är väldigt begränsat.

Kan vi surfa överallt i hemmet?

Testet av Orbi gjordes i en nyproducerad lägenhet på 80 kvadratmeter med tjocka betongväggar nästan överallt. Med vår tidigare router hade vi ingen mottagning alls i rummet längst bort från routern och inte heller på toaletten eller i tvättstugan som omsluts av betongväggar. Med Orbi så fick vi full mottagning i hela lägenheten oavsett var vi befinner oss. Orbi själva skriver att detta paket med tre satelliter ska täcka upp till 375 kvadratmeter så även om du bor större ska du ha mottagning i hela hemmet. Den genomsnittliga hastigheten som vi får via WiFi på en iPhone XS Max efter flertalet tester är mellan 384- 538 Mbps i nedladdningshastighet och mellan 188-576 Mbps i uppladdningshastighet lite beroende på var i lägenheten vi befinner oss. Bredbandsoperatören är Bahnhof och det är på en 1000/1000 fiberlina.

På baksidan av enheterna möts vi av en on/off-knapp, en synk-knapp om du vill para ihop fler satelliter samt två ethernet-portar. Det betyder att varje satellit även ger dig två extra nätverksuttag i rummet de är placerade i vilket är trevligt om du vill ha vissa enheter uppkopplade med kabel istället för WiFi.

Summering:

Orbi har lyckats att ta fram en produkt som är enkel att komma igång med tack vare dess enkla och pedagogiska instruktioner. Deras app är välutvecklad och ger oss det mesta en ”vanlig” användare kan tänkas behöva. Vill vi däremot komma åt mer avancerade funktioner så går även det genom att koppla upp sig mot routern via en webbläsare. Med Orbi har vi full mottagning i hela lägenheten och under de veckorna vi utförde testet har det fungerat helt klanderfritt utan att anslutningen har tappats. Något som dock är tråkigt är att det inte finns någon möjlighet att själv separera 2,4 och 5,0GHz nätet till två olika SSID´s. Routern bestämmer själv vilka enheter som kopplas upp på 5,0GHz och vilka som får 2,4GHz. Detta har vi märkt blir lite problematiskt med vissa smarta tillbehör som enbart går på 2,4GHz då de vid omstart av routern tappar kontakt och måste paras om. Detta borde vara en enkel uppgift för Netgear att lösa och vi hoppas att funktionen kommer i en framtida uppdatering. Men trots detta så är det svårt att inte rekommendera Orbi till dig som vill ha bra mottagning i hela hemmet och kunna komma åt inställningar snabbt via mobiltelefonen.

Specifikationer:

  • Tillverkare: Netgear
  • Modell: RBK23
  • Pris: ca 3 690 kronor för router och två satelliter
  • RAM: 512 MB
  • Flash-minne: 256 MB
  • AC-Standard: AC2200
  • Trådlöst protokoll: 802.11a/b/g/n/ac
  • Datalänkprotokoll: IEEE 802.11n, IEEE 802.11g, IEEE 802.11a, IEEE 802.11b, Gigabit Ethernet, Fast Ethernet, Ethernet, IEEE 802.11ac
  • Krypteringsalgoritm: WPA1-PSK,WPA
  • WAN-portar: 1
  • LAN-portar: 2 (på varje enhet)

Reklam: Köp Orbi hos Webhallen.

 

1 gillning

Borde inte vara ett problem tror jag, men hur fungerar det att koppla in en switch i en av LAN-portarna för att kunna koppla in fler enheter?

Japp! Har själv inte testat men ser inte varför det inte skulle fungera!

Hur står den sig mot motsvarande enheter som ligger i samma prisklass. Jag tänker så klart på Googles men även UniFi och Asus…?
Egentligen är den viktgaste funktionen att kunna strypa barnens YouTube på deras iPad klockan 20:00 varje kväll. :slight_smile:

Kan man inte styra det på enheterna i sig genom skärmtid i inställningar? :thinking:

Absolut ingen aning, är min första recension av nätverk., så har tyvärr inte så mycket att jämföra med!

Efter att ha kört dessa någon månad så kan jag säga att de överlag är mycket bra!
Bra hastigheter och täckning.

Dock några varningar. Netgear har i princip 0 support, om du inte vill betala hutlöst för det.
Det är ett jäkla meck att få något som bara lirar 2.4ghz att ansluta till Orbin.
På Netgears forum är det ganska många som har konstiga problem med dem.

När jag tittade runt så var recensionerna att de var bättre än de andra tillverkarna.

2 gillningar

Mycket bra text oavsett!

1 gillning

Bra genomgång!
Har Google WiFi som fungerar kanon men detta är absolut ett alternativ om jag behöver uppgradera.

Och visst är det lite härligt att en router numera kan stå framme i en bokhylla utan att det behöver se ut som ett rymdskepp som varit intim med Darth Vader :smiley:

2 gillningar

I am your father :innocent:

Mina intryck av Netgear Orbi är inte så jättebra. Köpte en Orbi AC3000 för en månad sedan. Fungerade bra till för ett par dagar sedan. Nu har satelliten blivit väldigt instabil. Den slutar att fungera. Kollar man Orbi-appen så är den online med routern men inget data går från enheter anslutna till den och vidare till routern.
Testat att installera om allt och att byta kanaler på nätverket men inget hjälper. Får kanske bli ett byte på garanti.

Ja det låter onekligen som något måndagsexemplar!

Ubiquiti är ju en klass som inte många når upp till! Även routrar som ligger många lappar över i pris! Lite mera Pro-grejer som är snäppet svårare att sätta upp. Kör själv grejer från Ubiquiti!

1 gillning

Kan meddela att det är samma skit med utbytes Orbin. Tyvärr bekräftar det här mina erfarenheter med Netgear. Hade problem med en Nighthawk router från dem tidigare men hade hoppats att de bättrat sig.
Blir att lämna tillbaka den och skaffa nåt från Ubiquiti istället.

Jag hade en Netgear r7500 Nighthawk x4 för ett tag sedan:

Var ingen höjdare. FW var kass, wi-fi var sådär fast alla antenner. Gick över på Ubiquiti för 2 år sedan och trivs. Stabila prylar!

Har haft en Ubiquiti Bullet sittandes på taket i 8 år. Aldrig några problem med den.
Här även byggt flera Wi-Fi länkar med Ubiquiti. Strular aldrig de heller.
Gick för Netgear nu då deras meshsystem har fått bättre hastighetsresultat i tester.

Köpte inte du nytt mesh nyligen? Nöjd ?

Yees stämmer bra !! Ja köpte amplifi med 2 extra antenner , ja bor i radhus , 2 hus längre bort har jag 94% i styrka så ja e jävligt nöjd …!! Sen e appen guld / enkel oxå - rekommenderar den starkt !!

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/ubiquiti-amplifi-hd-ac1750-mesh-3-pack/1002274.8935/?gclid=Cj0KCQjwuNbsBRC-ARIsAAzITudPahMx2EVoxiCdL3kAlRkhB1zPVmTnE_h7iIFfS6UFV5DkQ_ag_mEaAhZbEALw_wcB

Fan va synd, jag har inte skickat tillbaka testexemplaret ännu och det har varit 100% stabilt sedan jag kopplade i det första gången.