Vem Ă€r ni? đŸ€”

Visst var 99mac rÀtt UmeÄcentrerat? Jag var med pÄ ett medlemsmöte pÄ nÄgon krog i UmeÄ i början av 2000-talet.

Vet inte om det var sÀrskilt UmeÄcentrerat, men vi var rÀtt aktiva hÀr.

Jag antar att jag ocksÄ ska presentera mig sjÀlv.

Jag Àr Smirf och jag migrerade hit frÄn 99mac, dÀr jag hade samma anvÀndarnamn. Jag Àr i 40-Ärs Äldern och bor i MalmfÀlten med tre barn och min Àkta hÀlft. Jag har ett stort teknikintresse och anvÀnder Mac, PC, iPhone och Android.

Jag jobbar som utredare inom gruvindustrin inom sÀkerhet och kvalitetsutveckling. Jag anvÀnder modern teknik med appar och drönare för att fÄ arbetet att flyta pÄ smidigare och sÀkrare. I morse t.ex. flög jag med drönare bland stora truckar och grÀvmaskiner för att filma arbetsflöden. Mitt jobb Àr helt enkelt en större version av sandlÄdan jag hade som barn :slight_smile:

Mina intressen Àr att umgÄs med familjen, fotografera och trÀning.

6 gillningar

Robin 34Ă„r bor i GĂ€vle med min fru och mina tre barn.
Fullt ös 24/7 med andra ord.
Alltid Àlskat teknik, skrev mitt första program Ät Ericsson i Delphi för 20Är sedan. (Tiden gÄr fort) utbildat mig inom nÀstan alla omrÄden nÀr de kommer till infrastruktur.
Arbetat inom it mer eller mindre hela livet. Varit Apple Àlskare sedan 2008, arbetade Àven dÀr en svÀng (4Är). Innan det körde jag en del debian och Ubuntu.

Just nu Àr jag plattformsansvarig över en vmware miljö som inkluderar hela vmware portföljen pÄ en statlig myndighet. Vad gör en sÄn dÄ? Ser till att infrastrukturen och allt fungerat som de ska. Parchans, livscykelhantersr m.m
Utöver det skriver jag mycket kod och utvecklare program pÄ jobbet. SÄ antar att man Àven Àr devops.
Stor kÀrlek för PowerShell ironiskt nog nÀr jag hatar Windows. Och hÀr tar ironin en svÀng till dÄ jag Àr ansvarig över ca 30 Windows servrar med.
SprÄken jag helst pratar Àr python , c# och powershell.
Hatar bash.

DÄ jag Àlskar mitt arbete och kodar Àven pÄ fritiden gÄr allt hand i hand och blir lÀtt att jag arbetar Àven pÄ fritiden sÄ har ett tÀmligen högt saldo pÄ flexkontot.

Har blivit en grej att jag kodar in lite estereggs i mina program med citat frÄn Steve Jobs och Word senare tid har Àven elon musk blivit inkluderad.

UrsÀkta ev stavfel sitter med mobilen.

3 gillningar

Det var vÀl @Thor som hÀngde dÀr ocksÄ va?

Ja jag var med pÄ en del meet-ups dÀr.
Om det var krogen ”Rött” sĂ„ var jag med den gĂ„ngen.
Sen var det nÄgon gÄng som den lokala macbutiken sponsrade med popcorn till ett keynote.
Sen var det ngong gÄng det var hyrt en bio för att se keynoten

1 gillning

Körde grusbil i Kiruna 2014, bÄde ovan jord och i gruvorna. Var Àven en svÀng pÄ vÀgförstÀrkningen i Kaunisvara, Vittangi och Svappavara.

Åh, Delphi :heart:
Mina första 10 Är som utvecklare sÄ jobbade jag i huvudsak i Delphi. :slight_smile:

2 gillningar

Jag jobbar just nu i Delphi. (Delphi 11) :sunglasses:
Win32 Àr moderna grejer. :laughing:

1 gillning

Tror den sista versionen som jag anvÀnde var Delphi XE. Började med Delphi 1 och 3. Vi skeppade vÄrt program bÄde för Win 3.11 och Win 95/98 sÄ byggde 16 bit i Delphi 1 och 32 bits versionen i Delphi 3.

Är det fortfarande sĂ„ att de stabila versionerna av Delphi Ă€r de som har udda versionsnummer?

1 gillning

Delphi Àr allt annat Àn stabilt. Man kan fÄ en hel del irriterande felmeddelanden frÄn sjÀlva IDE:n.
Tror nog att utvecklingsresurserna hos Embarcadero inte sÄ Àr sÄ stora.

Delphi 11 Ă€r egentligen version 28 efter det ursprungliga rĂ€knesĂ€ttet. Efter den legendariska 7:an kom en drös “studio versioner”. 2005, 2006, 2007 och 2009. Sen XE
XE8 och dĂ€refter 10.0, 10.1, 10.2, 10.3, 10.4 och nu 11.

Mellan 2007 (som vi anvĂ€nde pĂ„ jobbet) och 2009 sĂ„ fick Delphi unicodestöd. AlltsĂ„ string gick frĂ„n ansistring till widestring. Char gick frĂ„n ansichar till widechar. DET gav en hel del “roliga” effekter nĂ€r man mĂ„ste ha koll pĂ„ bitar och byte:ar. :sunglasses:

Att man gick över till Unicode kommer jag ihÄg. Vi var rÀtt förskonad frÄn det problemet men det var inte en populÀr Àndring rent generellt. :slight_smile:
Det Àr lite synd att det aldrig blev nÄgot av deras .Net satsning. Delphi .Net var bara nÄgot som fanns för .Net 1.0.

Delphi 8, ja. Vi hade skivan pĂ„ jobbet. Jag var inte utvecklare pĂ„ den tiden, men minns att kollegorna sĂ„g det som “skrĂ€p”.

Hur som sÄ jag vÄr programvara alltid varit skriven i Delphi. Det första versionen av programvaran var just skriven i Delphi 1 med databasen Paradox. Jag har faktiskt originalskivan frÄn 1995 hÀr pÄ kontoret.

1 gillning

Rött i Berghem. SÄ var det. GÄngen jag var med var just efter att den första iPhonen hade lanserats. Det var nÄgon som hade fÄtt tag pÄ en frÄn USA, samt den dÄ nya generationen av iPhone Nano, och visade upp den för oss andra.

3 gillningar

Kanske ska presentera mig. :slight_smile:
Jag heter Ellen, Àr 31 och bor i VÀstra Götaland i en större tÀtort men vÀxte upp pÄ en ö.
Bor ensam med min Ragdoll Yoshi som Àr 5Är, riktigt fluffig och tung kisse med fina blÄa ögon.

Jobbat med IT i nĂ„gra Ă„r nu, haft 10 olika uppdrag innan jag hamnade dĂ€r jag Ă€r nu. Är IT-Tekniker pĂ„ en kommun, sĂ„ gör lite allt möjligt.
Är ocksĂ„ utbildad 3D-grafiker frĂ„n 3 Ă„r pĂ„ högskola och 1 pĂ„ yrkeshögskola men inget jag skulle vilja jobba med just nu.

Älskar Apple, kĂ€rleken började nĂ€r jag skaffade en iPhone 3G. Sedan dess har jag haft flera iPhones och utökat min Apple arsenal med iPad 4gen, iPad Pro 2gen, Apple Pencil, Apple Watch 6 4G och en Apple TV 4K. Min dator Ă€r dock en pc som jag byggde för nĂ„gra Ă„r sedan, brukar bygga mina datorer.
Utöver detta Àlskar jag teknikprylar, att baka, mÄla, spela dator/tv-spel, Marvel, Star Wars och att fotografera.

Har hÀngt hÀr i ett par veckor nu och gillar miljön, trevligt folk och intressanta trÄdar. :relaxed:

24 gillningar

Vi var ett flertal gĂ„nger pĂ„ Restaurang Rött och Ă€ven pĂ„ Museet, Universitetet, Oleary’s/Allstar, hemma hos nĂ„gra olika medlemmar ett par gĂ„nger och Ă€ven ute och grillade, bla pĂ„ Nydala och Gammlia om jag inte mins fel.

1 gillning

Rött som Àven kallas Lilla Kreml. :slight_smile:

2 gillningar

Hittade den hÀr gamla intervjun som gjordes strax innan pandemin. :joy::joy:

Klicka hÀr om du Àr nyfiken

9 gillningar

Kul! Speciellt att se dig utan skÀgget!

1 gillning

Varför Àr Tom Selleck med i intervjun?

1 gillning