Apple Pay – rykten och förhoppningar

Yes

1 gillning

Mest störande bara :slight_smile:

1 gillning

Jag håller mig borta från Klarna så långt det bara går.

Har heller ingen anledning att köra Klarna, startade ett Nordea-konto så fort de fick Apple Pay. Blir bl a då debiterad direkt, till skillnad från Klarna.

Fast det är ganska krångligt att vara Nordea kund bara för ApplePay om man inte har banken som huvudbank. Man måste föra över pengar i förskott eller signa upp ett kreditkort vilket kostar.

Jag gjorde samma sak när Nordea fick ApplePay, märkte att det var lätt att föra över pengar till Nordea från min ordinarie bank fast andra hållet gick inte utan att åka på en kostnad. Efter ett tag så började Nordea debitera mig varje månad, oklart för vad. Sa upp Nordea kort därefter.

Så jag skulle inte rekommendera nånn att bli Nordea kund bara för ApplePay.

Kanske old news här, men ändå :wink:

1 gillning

Det skulle jag rekommendera, åtminstone om man önskar slippa kreditkort och istället kunna använda debitkort. Att du inte blev debiterad som Nordea-kund i början är mer märkligt än att du blev det senare, det ska nämligen kosta 36 kr/mån.

Krångligt? På vilket sätt är det krångligt? Jag ser inte ett enda dugg av krångel med detta.

Med krångel tänkte jag att man behöver föra över pengar i förskott från ens andra bank. Det tar ju ett tag, för jag tror inte man kan swisha sig själv?

Fast vill man slippa kreditkort och tycker avgiften är ok så visst, kör på det. =)

De gånger jag har fört över har det nära nog gått omedelbart.

Har 2 kort för Apple Pay, St1 och Klarna, både på iPhone och Watch.
Har försökt ta tid på hur lång tid det tar att få en betalning genomförd på dom olika sätten som finns.
Snabbast är Watch.
Ta upp sitt plastkort och blippa kommer på andra plats om man nu inte måste ange koden iaf.
iPhone kommer trea utom när det som står ovan händer.
Plastkortet med knappinloggning kommer fyra.
Gäller när allt funkar normalt.

Så, skillnaderna? Tja, detta ovetenskapliga test säger ca 2s mellan snabbast och långsammast…
Det blir som att köra 5 km/h över hastighetsgränsen för att vinna tid på en sträcka av 2-3 km. Inte blir det mycket.

Med telefonen kan man i förväg autentisera genom att dubbelklicka på sleep knappen och få fram kortet och Face-id/Touch-id. För att sen bara lägga den på läsaren. Man spar några sekunder. Går detta göra med AW?

Japp, enda skillnaden är att man måste trycka 1 tryck (för att tända skärmen, behövs inte om skärmen redan är tänd) + dubbel tryck.

E ju lite som man också gör med plastkortet, man tar ju fram det i tid och blippar :slight_smile:

Har man som jag, ett iPhone plånboksfodral där även plastkorten finns så tar jag oftast plastkortet och blippar. Tills körkortet går att lägga in i wallet så måste man ju ändå ha det nånstans på sig, så därför har jag alltid dom viktigaste på mig jämt ihop med mobilen.

Har aldrig med mig korten längre på vardagar, då alla ställen jag hamnar på accepterar Apple Pay, så skönt… hur lång tid de tar spelar mindre roll…

1 gillning

Om man bara ser till tid är det inte så stor vinst. Vinsten ligger i smidigheten (med klockan), men framförallt i säkerheten.

1 gillning

Precis, snabbt, smidigt och säkert är viktiga parametrar.

1 gillning

En fundering jag har kring kredit- vs debitkort;

Jag har Apple Pay enbart via Klarna, vilket är ett kreditkort, eftersom min bank inte erbjuder Apple Pay.

Jag upplever att tiden från det ögonblick då en betalterminal läst av min klocka/telefon till det att betalningen är godkänt är mer eller mindre omedelbar. Vi snackar nån sekund och ibland inte ens det.

Om jag ”blippar” mitt vanliga VISA debitkort från min bank, så upplever jag att samma tid (från blipp till godkänd betalning) tar något längre tid. Någon extra sekund eller två.

Kan detta bero på att Klarnakortet är just ett kreditkort och att ingen kontroll av saldo på mitt bankkonto sker innan betalningen godkänns?

Isåfall kommer jag nog inte ens bemöda mig att skaffa Apple Pay på mina debitkort om/när min bank stödjer det, för jag upplever det som så otroligt mycket mer tillfredsställande med den omedelbara transaktionen som sker med Klarna/Apple Pay än den som sker med mitt debitkort från min bank.

Nån som kan bekräfta/dementera denna teori?

Har ett debitkort hos Nordea, ingen fördröjning vad jag märkt.

Jag har hos Nordea, har heller ingen fördröjning.

Till skillnad från dig och ditt Klarna-kort så blir jag omedelbart debiterad medan du inte blir det förrän efter 2-3 dagar.

Jo, du har nämnt det några gånger vid det här laget. :wink: Jag resonerade som du, ville ha omedelbar debitering, men hade ingen lust att skaffa ett konto hos Nordea för den sakens skull.

Ordnade Klarna-kortet för att jag var nyfiken på Apple Pay och Klarna innebar ett helt gratis sätt att prova på. Sedan dess har jag i princip genomfört alla mina köp med Apple Pay, via Klarna.

Jag har också insett att det är ganska bekvämt att inte bli debiterad omedelbart. Jag kan själv välja, köp för köp, om jag vill ha upp till 14 dagars kostnadsfri kredit vilket har varit smidigt vid en del stora inköp, då jag inte behövt bemöda mig att kontrollera kontosaldo innan köp i butiken. Det kan jag ordna med senare.

För en sådan som mig, som aldrig varit sen med betalning av en faktura i hela mitt liv, så fungerar Klarna ypperligt. Jag ser direkt i appen vilka köp jag eventuellt behöver betala och kan göra det i ett steg. Jag får notiser i god tid innan förfallodatum. Personligen har jag svårt att se hur man kan missa att betala en Klarna-faktura eftersom upplägget är väldigt klart och tydligt.

Dock har det ingenting med min fråga att göra. Jag var nyfiken på om någon hade jämfört hur snabbt ett köp blir autentiserat med ett kredit- vs ett debitkort.

3 gillningar

Rättelse ang Watch: upptäckte senare idag att en dubbeltryckning tar upp senast använda app viket gör tex om man lyssnar på musik e.dyl. så kommer inte wallet upp… så man får väll ta upp den manuellt när man står i kön.

Du ska dubbeltrycka på den stora knappen, inte på den digitala kronan. Skärmen behöver inte ens vara tänd.